kan ik mijn kat met blaasgruis wel een half maaltijdzakje vlees geven die niet speciaal voor blaasgruis is?

direct na mijn verhuizing begon mijn kat overal hele kleine beetjes te plassen. de 2e dag zat er bloed bij. natuurlijk gelijk naar de dierenarts geweest met een spuitje urine. hieruit bleek dat mijn kat blaasgruis heeft. we zijn nu een paar weken verder en de kat voelt zich erg op z'n gemak in het nieuwe huis. nu vroeg ik me af of het kwaad kan om s avonds een half maaltijdzakje van felix te geven. omdat hij dit zo lekker vindt. nu heb ik begrepen dat dat vlees voor 70% uit water bestaat dat lijkt me dan misschien juist wel goed? weet iemand hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waarom zou je het risico nemen?
Waarom zou je het doen?
Doe wat het beste is voor de kat, dat is het enige dat telt , dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik probeer je te begrijpen, waarom je een half zakje kattenvoer zo nodig toch wilt geven,
Doe je het soms voor je zelf, omdat je weet dat je kat het lekker vind?
Je weet dat het niet goed is voor je kat.
Wie en wat is nu belangrijker.
Hoop dat je hier op reageert, zodat ik je kan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zwaantje, ik ben het wel eens met Ed heb hem daarom ook een + gegeven!
Ik vind het jammer dat je zo bot reageerd op zijn antwoord en al helemaal dat je vervolgens helemaal niet meer reageert, hij wil je alleen maar helpen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan je vlindertje
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan moet natuurlijk zijn, Dank. ha, ha.
Op zich is het prima als je kat veel vocht binnenkrijgt: dat geldt voor iedere kat, maar voor gruiskatten in het bijzonder.
Er speelt echter nog iets anders mee: de zuurgraad van het voer. Dieetvoer tegen gruis wordt aangezuurd, zodat zich geen nieuw gruis kan ontwikkelen.
Goedkoop dieetvoer echter zit bomvol granen, wat er juist voor zorgt dat de urine minder zuur wordt.
Niet doen dus!
Er wordt van gruisdieet gezegd dat je het levenslang moet geven. Soms is dat zo, en soms kan je toch over op ander voer. Echter ik zou daar beduidend langer mee wachten dan enkele weken, en mocht je overstappen, geef dan natvoer van hoge kwaliteit met een hoog vleesgehalte en zo goed als geen granen. Dat vind je niet in de supermarkt, daarvoor moet je naar de dierenspeciaalzaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuus, het is nog vroeg: goedkoop dieetvoer moet natuurlijk zijn: goedkoop voer.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn hond kreeg een aantal weken en afbouwend een verzurings middel door zijn normale voer en heeft geen gruis meer. Dus levenslang dieetvoer hoeft zeker niet altijd!
Rieneke1
8 jaar geleden
@kellykat, katten zijn geen kleine hondjes, al wordt dat wel vaak gedacht. Normaal voer verzuren werkt prima tegen struviet, maar met wat pech heb je dan een kat met oxalaat, en ben je veel verder van huis. @zwaantje1991, met urinary is niet veel mis, alleen is het dikmakend: er bestaat dan ook urinary moderate. Veel dieetvoer uit de dierenspeciaalzaak is om struviet te voorkomen, niet zozeer om bestaand struviet op te lossen.
Succes met je katje!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
prima antwoord en zeer goede aanvulling in je reacties. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord en reactie dus natuurlijk een +