Blijft een schuwe kat heel haar leven schuw?

Onze kat had slechte start in het leven en vertrouwt alleen gezinsleden. Bang voor postbode, buren en de wereld. Ze is nu oud en het lijkt erger te worden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ken iemand die een schuwe kat kocht als kitten en nu ze volwassen is niet meer zo schuw is.
Ik denk dat het wel anders ligt bij oudere katten maar misschien kan je het eens aan je dierenarts vragen?
Die weet veel meer over katten dan ik en ik zou dat zeker doen maar ik begrijp als je het niet wil doen.
Verder heb ik wel eens op you tube een melodie gehoord om stress bij dieren (ook katten) te verminderen.
Je zou dat kunnen laten afspelen terwijl er een vreemde is? (Het heet 'Pet Tunes' dacht ik)
Ik weet niet of het echt helpt maar je zou het zeker kunnen proberen.
Hopelijk heb je iets aan mijn advies gehad.

Antwoorden (1)

Als het nu nog steeds is (nu oude kat), ben ik geneigd te zeggen dat het voor uw kat niet meer over zal gaan.
Ikzelf heb ook wat schuwe katten gehad, die met de tijd toch behoorlijk goed bij trokken. Maar dat was wel voor de mensen die de kat regelmatig zag. Met nieuwe mensen bleef het inderdaad aan de schuwe kant, uitzonderingen daar gelaten. Maar het beestje was niet bang voor de buitenwereld.

Het kan ook zijn dat de kat wellicht wat slechter gaat zien of dat het gehoor minder wordt. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat zo'n beest dat best spannend vind en daardoor nog meer de enge dingen gaat vermijden.