Wanneer mag ik het hok verschonen met een nestje baby konijntjes?

Men konijn heeft een nestje baby konijntjes gekregen nu 5 dagen oud. Maar het hok is heel vies mag ik het verschonen? En moeten ze dan in het nest blijven of moeten ze er dan even uit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

Pas als ze zelf het nest verlaten mag je ze er tijdelijk uithalen. Verschonen rondom het nest mag natuurlijk altijd.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
-
NEEN, voorlopig de eerste weken niet aankomen. Moederkonijn doet het zelf.
Je kan er voorlopig (enkele weken) beter niet aankomen. Het moederkonijn zorgt zelf voor het schoonhouden van het warme baby-nestje. Jij moet er alleen voor zorgen, dat je regelmatig plukken hooi in het hok doet. De moeder kan daar dan mee aan de slag gaan (stukjes kort knabbelen; zachtste stukjes bij de baby-tjes leggen. Als de kleintjes zelf door het hok gaan scharrelen kan je zelf het meeste vuil wegscheppen, maar toch de moeder het meeste laten doen met schoon hooi (in het begin beter dan strooisel).