Wij hebben een hond (labradoodle) Hij kan al heel veel kunstjes. Maar hoe kunnen wij 'bedel' aanleren??

Ik ben al begonnen om hem te laten zitten en dan dat hij me 2 poten te geven en dan zeggen: 'bedel' en dan met een klikker te klikken en hem een brokje te geven. Dit gaat tot nu toe goed, maar hoe leer ik hem aan zonder hem poten te vragen?? Iemand wat tips???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha het is net of ie een MEEEEGA snor heeft :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je hem willen leren bedelen? de mensen die ik ken willen hun hond juist het bedelen afleren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@patje69 nee schooien maar dat kunstje heet bedelen, je kunt er ook een andere naam voor geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje hahaha dat is zijn knuffel :);)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moest even nog een keer kijken en zag de knuffel idd.
(daarom ook 'net of') :)) bedelen (in de zin van schooien) is zo gek nog niet hoor.
zo kan ie mooi zijn eigen bakje brokken verdienen op een kleedje in de stad. zijn koppie heeft ie mee, dus er zijn er vast niet veel die dat kunnen weerstaan. :)

Het beste antwoord

roep eens 'bedel' vóóraf. laat hem dan zitten (kont naar benden drukken) en pak zijn pootjes, zeg bedel, klick en beloon direct op dat moment.

zo snapt ie welke acties je bedoeld met 'bedel' anders blijft het eerst 'zitten' en 'pootjes'

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe de stap doen ZONDER pootjes pakken?? Wel een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kracht van de klicker!!!
opeenvolgende handelingen (gedrag wat je wil zien) beloon je. een hond is heel goed in het fastmappen, verkijk je hier niet op hoor. (poedel roots heeft ie mee, want dat zijn grote slimmerikken!) als je er een woord aan kan verbinden lukt dit ook met een gebaar/klein signaal. dan hoef je het woord niet meer te gebruiken (is minder verwarrend voor de hond.... meerdere commando's worden namelijk 1)
met gebaren en zonder die commando's (enkel commando 'bedel') is makkelijker voor de hond om op te pakken. dit gebaar hoef je niet eerst te leren hoor. als de hond werkwillig is kan je het proberen door je hand uit te steken (pootje komt dan vanzelf) steek je je andere hand uit... andere pootje. (anders de klicker ff inzetten om de bedoeling krachtig over te laten komen)
doe 2 pootjes in een hand/op 1 arm (je moet bijna klicken!) zegt BEDEL, click en het kwartje is klaar om te rollen (en het valt snel) :)) geen uren oefenen, maar een paar keer per dag. en afsluiten met wat leuks als de oefening geslaagd is (spelen met de 'snor' b.v.) zodat de indruk bij de hond leuk blijft en dus ook gemotiveerd blijft. wanneer zien we in het circus? ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt, ik ga het proberen!! Onze hond leert echt heel erg snel dingen aan. Koop maar gauw een kaartje voor het circus ;) Ik ga uw advies opvolgen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank hoor. ik ga a.k. week een kaartje halen voor het circus. dat moet wel gaan lukken toch? :-) succes!

Andere antwoorden (1)

laat hem zitten en houd wat lekkers voor zijn neus, beweeg het lekkers schuin naar boven (zodat je boven zijn hoofd uitkomt) terwijl je "bedel" zegt, geef hem het lekkers pas als hij het gedaan heeft.