Ja hoor!

Net als bij de mens komen bij dieren ook bloedgroepen voor. Bij de hond zijn er 8 verschillende bloedgroepen : DEA-1.1, DEA-1.2, DEA-3, DEA-4, DEA-5, DEA-6, DEA-7, DEA-8. DEA is de afkorting van Dog Erythrocyte Antigen.

Een bloedtransfusie kan levensreddend zijn bij patiënten met bloedarmoede (anemie), inwendige bloedingen (als gevolg van rattengif intoxicatie, tekort aan bloedplaatjes of hemofilie) en tekort aan eiwitten (zeldzaam). De voornaamste oorzaak van bloedarmoede is Auto-Immune Hemolytische Anemie (AIHA of IMHA), waarbij het lichaam antistoffen vormt tegen zijn/haar eigen rode bloedlichaampjes en ze afbreekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Of dat voor alle (soorten) huisdieren kan weet ik niet. Wel hebben 2 van mijn honden in de Uithof te Utrecht een bloedtransfusie gehad. De een tgv een inwendige bloeding en de ander ivm bloedverlies tgv een operatie. Bij de ene hebben ze bloed van de moederhond gebruikt en bij de ander van de dochter. Nu kunnen veel dierenartsen dat in hun eigen praktijk ook doen en zullen dan wel de bloedgroep bepalen. De info van een van deze dierenartsen staat op bijgaande site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet welke programmas je kijkt, maar bij animal cops zie je het regelmatig. Meestal als ze te lang onder de vlooien of teken hebben gezeten. Hierdoor krijgen ze bloedarmoede en als dit te ernstig is geworden, krijgt het dier een bloedtransfusie