Mijn kat bracht een muis naar haar kittens, en ze eten dit op. Kunnen ze hier ziek van worden?

Ik vraag me af of ik haar de muis mag laten geven aan de kittens, want de kittens eten de muis op, kunnen zij niet ziek worden door een muis te eten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Je kunt je kat beter wat geld mee geven dan kan ze een potje voer voor de kittens halen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De suggestie van TurfGraver kan ook natuurlijk maar dan beter pinpas meegeven omdat katten ook Corona kunnen krijgen. Kan moeders contactloos betalen..
Ivana
3 jaar geleden
In ieder geval heb je een geweldig goede moederpoes. Ze leert wat er in de wereld voor voer te vinden is. Ze brengt de muis naar haar jongen als kennismaking. Het is niet zeker dat de kittens de muis eten. Ze zullen er eerder mee spelen, als de muis nog een beetje leeft. Dat activeert het jachtinstinct van de kleintjes.
Hier wordt bovendien bewezen dat kittens niet voor 13/15 weken bij de moederpoes moeten worden weggehaald. Ze leren leven en overleven. Dat is van groot belang voor de geestelijke ontwikkeling van kittens.

Antwoorden (3)

De kittens worden er alleen ziek van als je muizengif strooit.
3 jaar geleden
Het zit in de natuur van de katten om muizen te vangen. Ik heb in meerdere antwoorden over dieren aangegeven, dat de natuur veel beter weet wat goed voor hen is dan dan wij dat als mensen weten. Vogeltjes (o.a. mezen) eten insecten en voeren die aan hun jongen (Hopelijk is er niet gespoten). Poezen vangen muizen en voeren die (soms in stukjes) aan hun kittens. Alleen het gif wat wij als mensen rondstrooien is een bedreiging voor alles in de natuur.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In eerdere antwoorden wordt al gewezen op het gevaar van vergiftigde muizen.
Daarnaast kunnen de kittens ook ziek worden door een besmetting met (spoel)wormen als ze prooidieren eten.
Overleg dus met je dierenarts over een juist en veilig middel om je kittens (en moederpoes) tijdig te ontwormen.
Rieneke1