Is mijn 65 liter aquarium te klein voor 2 goudvissen?

Ik heb 2 goudvissen 2 jaar terug cadeau gekregen. Ik heb al een groter aquarium voor ze gekocht (van 40 naar 65 liter). Ze blijven alleen steeds verder groeien. Ik ben ontzettend bang dat 65 liter misschien te klein voor ze is. Kan dit kloppen?

(Zie foto. Geen zorgen, vanmiddag ververs ik het water en maak ik het aquarium schoon wanneer mijn vriend er is. :) )

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.3K
Z512099
4 jaar geleden
Goudvissen horen eigenlijk in de vijver, een goudvissen-aquarium moet minstens 150cmx50cmx50cm zijn met een inhoud van 375 liter + is een krachtige filter nodig.
In uw veel te klein aquarium zullen ze uitwendig niet veel meer groeien, maar inwendig, de organen dus, blijven ze groeien, daarvan gaan ze uiteindelijk dood.
Gelukkig zitten ze niet in een kom.

Antwoorden (2)

Het hangt af van het soort goudvis dat je hebt. De ene soort wordt groter dan een ander.
Maar de grotere soorten kunnen in een aquarium 30 cm. groot worden.
En dan geldt voor iedere soort goudvis de rekenregel, dat per 1 cm. lengte van de vis, je 1,8 liter water nodig hebt. Dus als je de grootste soort goudvis hebt, heb je uiteindelijk per goudvis 30 cm. x 1,8 liter = 54 liter nodig. En voor twee goudvissen 2 x 54 liter = 108 liter.
Dus dan zou jouw aquarium van 65 liter niet groot genoeg zijn.
4 jaar geleden
Goudvissen zijn heel vervuilende dieren.
Over het algemeen... is er een regel dat je kijkt naar hoe veel cm vis heb je en zo veel liter moet je minimaal hebben. Zo gaat het met kempvisjes, guppy, molly,...
Die regel moet je ook gebruiken met de volwassen maat van de visjes. Niet van hoe je ze nu hebt, anders moet je binnenkort een nieuwe bak kopen.

Maar voor goudvissen ( en vb discus, arowana,... ) zijn er andere regels.
Een enkele goudvis heeft een minimum van 50 l water nodig ( en goede filter en dan nog niet vergeten driewekelijks te verversen met minstens 20 % waterwissel ) . En dat wil zeggen een bak van +/- 60 op 30 op 30 ( en je hebt nog wat ruimte voor kiezeltjes en zo meer over ).
Maar die 60 cm is dan weer heel klein als je gaat kijken naar hoe groot zo'n dier kan worden. Grote exemplaren worden al makkelijk 40 cm. ( 47 was de grootste ooit geloof ik )
Dat is vijvermateriaal.
--
PS : over de hoeveelheid water te wisselen en hoe lang hiermee te wachten kan je verschillende info vinden. vb Wekelijks 10 %. of elke 2 weken 25 %
Na een tijdje merk je hoe het goed gaat en de waterwaardes op goede pijl te houden zijn.
Toegevoegd op 14 maart 2020 14:00: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is een Shubunkin en een normale goudvis. Zijn dit echt vijvervissen?
nounka
4 jaar geleden
Shubunkin worden tot 20 cm. Hebben een diep stuk nodig van minstens zo'n 70 cm om gezond te overwinteren en een laag stuk van zo'n 15 cm om zich voort te planten. Het zijn groepsdieren en best te houden in een schooltje van 5. Een normale goudvis kan zo'n 35 cm worden ( grootste ooit 48 cm ). Het is ook een dier dat veel plek nodig heeft. Voor hen neemt met ongeveer een meter diepte om goed te leven. Echte goudvisliefhebbers rekenen voor een groepje van 5 ( niet allen houden ) goudvissen 1000 l water.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben dan bang dat ik ze inderdaad niet in een aquarium kan houden. Een vijver aanleggen is helaas niet mogelijk. Zou je dan het advies geven om niet maar een groter aquarium te kopen?
nounka
4 jaar geleden
Strikt genomen zouden ze dus ideaal in een vijver zitten. Ik zelf zou ze nooit houden in een aquarium. Want daarin leven ze meestal niet lang omdat ze simpelweg niet goed zitten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Volgens de minstens 50 l regel per vis zou je een bak van 100 l nodig hebben. Dat zou neerkomen op eentje van ongeveer 1 m lang en dat zou nipt zijn. Maar in rekenkundige-theorie dus genoeg. Wil je verder gaan. Dan zou je al naar een groot aquarium moeten. Je kan eens kijken bij vb Jewel. Maar denk er dan wel aan hoe groter hoe beter maar het moet dus ook voor jou haalbaar zijn. Wat ook zou gaan is om eens te kijken of je vrienden met een vijver hebt.