mogen konijnen onkruid eten?

ik heb mijn konijnen eens een plukje onkruid gegeven maar mogen ze dat wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (6)

Er is niets beter dan verse grassen en andere kruiden voor konijnen, hooi is dan ook niets anders dan gedroogd onkruid.

Geef rond deze tijd van het jaar gerust vers onkruid dat je kunt plukken in bermen van wegen waar weinig auto's rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel soorten onkruid is giftig tot dodelijk voor konijnen!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echter weet een konijn instinctief wat ze wel en wat ze niet mogen eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel konijnen rassen weten dat niet meer, zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
juist bij gedroogde grassen/kruiden is het lastig giftige planten te herkennen, zoals kruiskruid. als je onkruid plukt ook alleen de goede soorten geven. zie andere antwoorden
Dat ligt er maar helemaal welk onkruid. Paardebloemen, zevenblad, gras mogen ze wel, wolfsmelk bijvoorbeeld niet.
Op internet of in boekjes over konijnen staat altijd wel iets over wat ze wel en wat niet mogen eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op die vraag kan je alleen zelf antwoord geven, mag het van jou? Als je vraagt of het goed is voor de gezondheid van de dieren: Dit is wat ze van nature o.a. eten en daar kan je beter zo dicht mogelijk bij blijven, het zal niet slecht zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Niet alle onkruid is dus geschikt.
Regelmaat in het eten van dieren in gevangenschap is het belangrijkste dat er is.
Of je geeft ze droge voeding of natte voeding of een mengeling van beide. Maar niet de ene dag droog, de andere nat dan weer gemengeld, dan verse planten of vlees enz
Hetzelfde geldt voor konijnen. Hou er een regelmaat is en je zal het beste resultaat hebben.
Het zelfde geldt voor de mens.
Als je dan toch beslist om verse planten te geven, vermijd dan de plekken langs wegranden, in de buurt van vervuilende fabrieken, plaatsen waar er gespoten word.
Denk ook altijd dat er het gevaar schuilt voor de konnijnen ziekte, myxomatose.
Het kan zijn dat er in die buurt de ziekte is en dat die via de planten wordt doorgegeven.
Informeer ook op het internet of in boeken wat goed is voor je dieren
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste gekweekte konijnenrassen, staan inmiddels zo ver van de natuur af, dat de dieren niet meer weten, welk onkruid er wel of niet giftig is!!
Ik heb bij mijn buren, Vlaamse Reuzen een zeer akelige dood zien sterven, door dat ze boterbloemen hadden gegeten.
Zolang jij zelf niet weet hoe een onkruidplant er uit ziet, hoe hij heet en of die wel of niet giftig is, zou ze GEEN onkruid geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt. Als je het verschil tussen paardenbpoem en boterbloem niet weet, niks geven. ik geef ze wel paardenbloemen.
Welke soorten kruiden mag een konijn eten: brandnetel, dovenetel, duizendblad, herderstasje, kamille, wilde kastanje, kleefkruid, klein hoefblad, paardenbloem, weegbree, zuring, peterselie. Ook de toppen van een brandnetel vinden konijnen lekker, maar laat het wel een dag liggen, zodat de 'brand' eruit is.