Is het mijn schuld dat de cavia dood is?

Ik verzorg de cavia’s en poes van de buren. Ze zijn gisterochtend op vakantie gegaan en ik ben vanavond rond 18.30 naar ze toe gegaan om ze te verzorgen. 1 cavia lag op z’n zij te piepen en ik ben direct naar de dierenarts gereden maar het was al te laat. Zelf geloof ik dat het een verstopping is geweest. Kan zo’n verstopping al binnen 2 dagen ontstaan of is dat al langer aan de gang? Ik voel me zo schuldig maar had afgesproken vandaag te gaan. Nu denk ik was ik gisteren of vanochtend maar gegaan dan had hij wellicht nog geleefd..

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
Pieterke
4 jaar geleden
Nee, het is niet jouw schuld. Jij hebt je aan de afspraak gehouden en bovendien je verantwoordelijkheid genomen door direct naar de dierenarts te gaan. Je kunt niet constant aanwezig zijn en dat kunnen de baasjes zelf ook niet. Het had hen dus ook kunnen overkomen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Begrijpelijk dat jij je schuldig voelt @Fonzo1 maar je hebt de dieren verzorgd volgens afspraak. Neem het niet te persoonlijk hoe moeilijk dat ook is.
Ook pas na de vakantie aan de buren vertellen en onthoud goed wat de dierenarts gezegd heeft. De buren kunnen de DA zelf ook nog bellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hartelijk dank voor de reacties. Ben er slecht van en ga zo nieuwe poging doen te gaan slapen. Heel aardig van jullie!
paulus811
4 jaar geleden
Ik ga je niet de schuld geven, maar ik zou in jou geval wel in de ochtend zijn gaan kijken. Nu heeft de cavia bijna 2 dagen zonder vers water en groenvoer gezeten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Paulus, ja je hebt gelijk, ik had eerder moeten gaan

Antwoorden (2)

Ga ervan uit, dat het NIET jouw schuld is. Als de buren op vakantie gaan en met jouw afspraken hebben gemaakt over de verzorging van de beestjes, dan hebben ze alle vertrouwen in jouw verzorging. Je hebt het zeker al vaker voor hen gedaan. Cavia's, hamsters en woestijnratjes zijn heel wat gevoeliger voor allerlei zaken dan kippen, een poes, een hond(je) of een konijn.
Een cavia is b.v. heel gevoelig voor kou en tocht. Voor wat betreft eten en drinken zal hij/zij goed voor zichzelf zorgen zolang het eten en drinken aanwezig is. Het beestje moet dus meer gehad hebben dan een verstopping. Het is bijzonder vervelend om straks aan de buren te vertellen, maar neem aan, dat jij er niets aan hebt kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ ook een plus van mij.
Lief antwoord en vertel het idd nu maar niet. Dan is straks de vakantie ook niet meer zo leuk.
Nee, het is jouw schuld niet.

Jij let op de huisdieren. Je kunt niet 24/7 aanwezig zijn.
De buren hebben je gevraagd om op de diertjes te letten, eten te geven.....

Cavia’s maken altijd heel veel geluid.
Toen ik nog thuis woonde (mijn zusje was gek op knaagdieren) liepen er meestal wel twee cavia’s rond. Het setje produceerde altijd veel geluid...

Jij kwam vanavond binnen.
Je maakte je ongerust omdat de cavia op de zij lag en piepte (doen ze dus veel).
Je hebt je meteen verantwoordelijk gedragen door met het beestje naar de dierenarts te gaan.
Helaas stierf het diertje.

Jou valt niks te verwijten.
Neemt niet weg dat het heel vervelend is dat het uitgerekend nu moet gebeuren.

Probeer het schuldgevoel los te laten.
Sterkte daarmee!