kunnen border collies goed met kinderen?

ik heb 2 kinderen 1 kindje van 3 en 1 kindje van 1 jaar.. kunnen border collies daar goed mee. veder had ik nog een vraag over het verharen van border collies,, doen ze dat veel, en moet je ermee naar de trimmer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kans bestaat dat ie gaat drijven! wij hebben een borderkruising laten maken (kruising border/mechelse herder) en die deed vroeger toen de kids klein waren erg drijven.hij ging dan als we bv in de bossen waren om mijn kinderen heenrennen om ze bij elkaar te houden.en als er dan een te ver was ging ie hem halen door aan zijn broek of jas te trekken.ke moet hem wel heel goed opvoeden vooral wat linderen betreft.maar ook hier geld : laat ze nooit alleen met kinderen! die van ons heeft nog nooit wat gedaan .maar ik laat hem nog niet alleen met kleine kinderen hoor!hou er ook rekening mee dat een border het niet doeo met een blokje om! hij moet echt heel veel lopen en rennen!daarom hebben wij ook een goede border laten kruisen!en JA ZE VERHAREN ERG!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zijn zelf een actief gezin,, die graag een hond wil die mee kan fietsen en skaten en vooral ook lekker in de bossen lopen. daarom kwamen we eingelijk uit op een border collie.. we willen ook trainen met hem. we gaan morgen kijken naar een pup.. en als die ouder is willen we ook flyball en behendigheid doen. hebben border collies genoeg aan dit wandel schema. 6.00 t/m 6.30 12.00 t/m 12.30 en daarna ook nog trainen in onze tuin en zoek spelletjes 15.00 t/m 15.30 19.00 t/m 20.00 22.00 kleine rondje van 10 a 15 minutjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een krap schema maar met flyball en in het weekeind een keer langer naar de bossen of strand moet het wel lukken ! als dat niet het geval is merk je dat vanzelf! hij word dan hartstikke druk en zenuwachtig! veel plezier met jullie borderpup .het zijn de slimste en liefste honden en zeeeeer trouw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet nog wel ff melden dat dit geen beginners hond is .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben al andere honden gehad,, dus we hebben ervaring.. op een zondag willen we standaard 3uur lang naar het bos/strand gaan. en we hebben thuis een loopband waar die op kan,, deden we ook met de andere honden. dan heeft die denk ik toch wel genoeg beweging? hebben ze trOuwens ook veel haarverlies? zijn ze trouwens ook waaks over het huis? of valt dat mee??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ze verliezen zeker 2 keer per jaar n poos haren .juist dan goed kammen ze hoeven eigelijk nooit naar de trimmer alleen bij problemen.ze zijn waaks tot vervelens toe ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ervaring is wat anders dan eerder een hond hebben gehad m.i. met ervaring en kennis (simpelweg basiskennis) zou je deze vragen niet hoeven stellen denk ik. via google is er ook heel veel te vinden overigens. buiten het halen en brengen van de kids (ik zie schooltijden staan) is het natuurlijk voor een border niet voldoende. kortom, na de standaard uitjes en loopjes zie ik voor een border totaal geen uitdaging of mogelijkheid staan waar ie zijn driften en werklust op kan botvieren. speurdrift (zoekspelletjes) is voor een BD wel grappig, maar de achtervolging drift en de enorme energie die deze honden hebben kan ie nergens kwijt. een loopband is leuk voor beweging hoor maar dan nog valt er niets te drijven en te hoeden. het is een werkhond die bij gebrek aan mogelijkheden je kinderen bij elkaar gaat drijven.
en wat doen borders als het drijven zelf niet lukt? dan willen ze weleens gaan happen om toch alles bij elkaar te drijven en HUP: probleem gedrag waarbij de hond de pineut is. ze zijn waaks, dus weet niet of je buren dit wel zo prettig vinden? de BC zit waarschijnlijk in je hoofd, maar het gaat niet enkel om wat JIJ wil. de hond moet gewoon passen in het gezin en je zal dus rekening moeten houden met de behoeften van een hond wil je geen sores krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ eucalypje, Ik denk niet dat het nog enig zin heeft om hier uitgebreid op in te gaan. ;-)

Antwoorden (4)

Dat verschilt natuurlijk per hond. De ene Border Collie kan prima met kinderen om gaan, de ander minder. Let bij het kiezen van een fokker goed op of de fokkers de honden ook in contact laat komen met kinderen: veel fokkers doen dit om de honden te laten wennen aan de drukte en onhandigheid van kinderen.

Ja, collies verharen veel maar door ze regelmatig te borstelen kun je voorkomen dat er haren door je hele huis heen liggen. In principe hoef je met een Border Collie niet naar de trimmer omdat de haren op een bepaalde lengte niet meer doorgroeien.

Border Collies zijn in elk geval prima gezinshonden met een goed uithoudingsvermogen, een hoge pijngrens en een lief karakter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze border collie is zeer lief voor de kinderen (4 jaar en 9 jaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben border collies ook veel haaruitval? Of valt dat mee..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De border collie van mijn ouders wel.. a lot !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(maar deze is ''kortharig'')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij krijgen een half lange
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, je hebt je keuze al gemaakt. het wat verstandiger geweest als je dit soort dingen even eerder had overwogen zodat je daadwerkelijk weet wat je kan verwachten en waar jij als baasje ook aan moet voldoen wil je werkelijk een goed baasje zijn voor de hond op elke mogelijk aspect. ik wens je succes met hond in ieder geval.
Een Bordercollie of welke hond dan ook, mag je nooit alleen laten bij kinderen onder de 10-12 jaar. Zeker een kruipend kind moet je goed in de gaten houden. Op die leeftijd willen honden nog wel eens corrigerend optreden naar een kleintje. Ze doen dat op hondse wijze, met de bek.
Dat wil dus niet zeggen dat de hond vals is. Kleine kinderen grijpen graag in de vacht en dat kan wel eens heel erg zeer doen bij de hond.

Komt nog bij dat de Border Collie een drijfhond is, een veeverzamelaar. Geef je zo'n hond niet genoeg werk (het gaat dus niet om wandelen, maar echt om werk), dan gaat hij de kinderen drijven en omcirkelen. Kinderen die tijdens een boswandeling vooruit rennen, worden dan echt teruggedreven en verzameld.

Het hebben van een Border Collie is niet makkelijk en zeker niet voor een beginnend hondenbezitter. Het vraagt veel tijd-investering naast de gewone uitlaatrondes. Ik zou eerst eens goed contact opnemen met de Border Collieclub en er niet onvoorbereid aan beginnen.

http://www.bordercollieclubnederland.nl/
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vooral geen border collie van een dood normale fokker nemen. Mijn ouders hebben een border collie, deze kwam van een rare fokker af. Zij heeft een heupafwijking, is te klein voor haar ras en kortharig.
Zij kan dan dus niet zoveel bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij willen hem halen van een zeer bekende fokker,,
Ivana
12 jaar geleden
alysha, altijd naar een goede fokker gaan. Maar.......bij een goede fokker hebben ze dan ook Border Collies met alle kenmerken die ze moeten hebben. Dat is nou juist een vat vol eigenschappen die je niet aankan met een jong gezin. Waarom zou je, zo lang de kinderen klein zijn, niet kiezen voor een rustige Golden Retriever van een GOEDE fokker. Die haalt dan ook de rustigste voor jou uit het nest. Die honden zijn ook zo lief voor kinderen en hebben genoeg aan twee uur buiten zijn en twee puppie/jonge honden cursussen. Dat is te behappen en geeft op den duur veel meer vreugde. Zeker voor de kinderen.
Een Border Collie slaapt overdag nooit, is altijd alert en klaar om in te grijpen. Héél vermoeiend allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist wat we willen,, een actieve hond die altijd zon heeft om mee te gaan waar we ook heen willen gaan. Bod,strand,fietsen,skaten.. dat kan met een gilden retriever niet,, ze zijn ook te zwaar voor mee aan boord,, we hebben ook een boot en de hond moet ook mee kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je soms Vivian die pas een hond heeft verloren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,, die ken ik niet.. sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel toevallig dan. Vivian had ook een golden retriever, kinderen en dacht na over aanschaf van een border maar weet ook niet helemaal wat het inhoudt om voor zo'n hond te zorgen. varen, stand, fietsen, skaten is helemaal leuk hoor, maar hoe wil je in de winter bv een hond aan zijn beweging laten komen als het te koud is voor deze zomerse dingen? een blokje om of even een uur raggen op een veldje per dag daar kan je een border niet ongestraft mee afschepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana, onze border collie slaapt redelijk wat hoor overdag haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja sorry maar ik ken die vivian niet. En ik wil juist veel met de hond doen, maar wou alleen weten of ze goed met kinderen kunnen omgaan.. naar het bod strand of fietsen kan toch ook in de winter,, dat deed ik ook met mijn andere honden. De oudste gaat dalijk ook naar school,, in belgië. Dan heb ik 1 kleine, en dan heb ik nog meer tijd voor de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben thuis ook een loopband waar de hond op kan bv in de winter. Mijn vraag was alleen kunnen ze met kinderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke hond kan vanaf pup zijnde met kinderen overweg,tenzij ze goed opgevoed worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ze kunnen met kinderen maar je moet een hond ook tegemoet komen (weleens van driften gehoord?) de drift om te hoeden, en de enorme werklust en verg energie die een BC heeft.
hoe wil je hierin voorzien? dat ga je niet redden met de dagelijkse wandelingetjes en een zoekspelletje (speurdrift/prooidrift) die bij een border echt niet het meest ontwikkeld zijn van alle driften. daar weleens over nagedacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extra training,, zoals schapendrijven. We hebben zelf 2honden gehad en zijn helaas vorig jaar overleden. En we vinden dat het tijd is voor ren nieuwe. Een lieve maar een actieve hond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schapen drijven als extra training. (als extra op welke training?) herding dit is een cursus die ze niet op elke hoek van de straat geven .
schapen hebben ze niet overal, en niet elke schapenboer laat honden achter zijn schapen aanjagen namelijk. ganzen, eenden en andere dieren kunnen ook ingezet worden maar je gaat dus voor de schapen blijkbaar. commando's en de fluitsignalen leer je niet even 1,2,3 aan overigens. dus heel misschien dat je er wat te simpel over denkt want het gaat veel verder dan dat. hier een linkje
http://www.bordercolliekennel.nl/schapendrijven.htm bovendien linkt men een border altijd met schapen maar zijn ze ook zeer geschikt voor obedience, gehoorzaamheidscursus. behendigheid, flyball, dogfrisbee etc. buiten de wekelijkse training (heb het even niet over herding waar veel meer haken en ogen aan vast zitten) zal je thuis ook moeten oefenen, en bij sommige takken van de sport zelfs dagelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:| Wat een termen komen er voorbij. De hond van mijn ouders hebben niks van dit gehad haha :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de hond bij je ouders toch het één en ander tekort gekomen want als je zo'n soort ras neemt,moet je de hond wel de hoefte's geven die dit ras nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ben ik ook zeer zeker van plan,, ik bel fulltime moeder en dus ook fulltime thuis!! de alle aandacht voor de hond.. natuurlijk moet je eerst trainingen doen, dat snap ik.. maar ik denk dat wij actief genoeg zijn voor dit hondje. wij houden van lange wandelingen maken,, we hebben een zeer grote tuin,, waar we zelf ook wat attributen willen neerzetten voor de hond. het enigste waar ik over twijfelde was, of de hond goed bij kinderen kan.. owja de ouders van deze pup, zijn niet van een werklijn maar van een showlijn en die zijn rustiger in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maria, dat sowieso, maar ze is ook niet helemaal door gegroeid (klein gebleven) en heeft een heup afwijking. Je moet de hond de behoefte geven die HIJ/ZIJ nodig heeft, niet die per se aan het ras gegeven wordt. Je kunt niet vantevoren allerlei dingen bedenken voor je hond, als je de hond nog niet eens hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn gister langs geweest en het zag et daar goed uit, ze zijn aangesloten bij het raad van bestuur. We gaan vanaf nu elke week langskomen, om te kijken welke pup bij ons past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar conqie want ondanks dat fokkers erbij aangesloten zijn,wil dit niet zeggen dat het altijd goed zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het conqie,ik maak het helaas momenteel zelf mee.
Dacht een goede fokker te hebben,maar helaas is dit niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist,ik heb er eentje met stamboom,maar ik ben vanaf het begin al bezig met naar de dierenarts lopen omdat hij besmet is met het Giardia virus,ik weet dat dit overal kan voorkomen,maar bij thuiskomst bleek hij dit al te hebben aangezien zijn ontlasting te dun is en ook bleek hij in gewicht te licht te zijn,ongeveer 2 kilo. Helaas kwam ik er ook nog achter dat er een verkoopovereenkomst afgegeven had moeten worden en ook dit heb ik niet ontvangen. Bij klachten geeft de fokker niet thuis,terwijl vooraf was gezegd dat het wel goed zit als er iets met de pup aan de hand zou zijn en als je dan belt met klachten[dierenartskosten] dan wordt er gezegd; ja daar kan ik ook niets aan doen. Ook is deze fokker nog lid van de rasvereniging,maar de rasvereniging is ermee bezig,alleen kunnen ze hier verder niets aan doen van wat ik met mijn pup meemaak dus het blijkt uit mijn verhaal dat je totaal geen enkele garantie hebt als je een hond via de rasvereniging koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de kosten zijn hoog,een zak speciaal voer kost al 77 euro voor 14 kilo.
Uit de snaptest van de DA kwam niets uit dus is zijn ontlasting opgestuurd waar bleek dat hij het toch had,inclusief campyllo bacter.
De stamboom is wel echt,ik kreeg gisteren ook het registratiebewijs binnen en uit de stamboom blijkt ook dat vader en moeder halfbroer en halfzus zijn van elkaar en ja dit mag nog,maar ook dat wil de NBC gaan verbieden. Als het helemaal fout zou lopen dan heb ik zowiezo garantie want een dier wordt door de wet gezien als een artikel,maar ik hoop niet dat het ooit zo ver komt. De pup zelf is een lief beestje dus dat komt wel goed.
Border collies kunnen over het algemeen uitstekend met kleine kinderen. Een gouden regel is echter (en dat geldt voor alle hondenrassen) dat u uw kind nooit alleen laat met de hond. Als een hond een kind bijt ligt dit in veel gevallen niet alleen aan de hond! Kinderen zijn vaak erg druk en kruipen naar de hond, slaan hun armen om zijn hals of zijn ruw tijdens het aaien. De hond voelt zich bedreigt en laat zijn tanden zien of gromt. Voor veel kinderen een aanleiding om juist naar de hond toe te gaan, omdat ze de signalen van de hond niet begrijpen. En dan gaat het mis....