Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als een grasparkiet broed,is eivoer of kalk dan noodzakelijk voor goede gezondheid van de vogels?

Ik wil graag een nestje met onze grasparkiet koppeltje.Op vele sites lees ik echter dat kalk of eivoer noodzakelijk is (voor gezondheid van jonge en volwassenen vogels).Mijn vraag is of dit moet,en zo ja,kan je dan eivoer zelf maken?Hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Ivana
10 jaar geleden
Eivoer kan je zelf maken door het eidooier van een hardgekookt ei te mengen met wat fijn gekruimeld beschuit. Je geeft dit in een klein snoepbakje. Als je de kooi met schelpenzand op de bodem hebt, heb je geen kalk nodig, dat pikken ze vanzelf van de bodem.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de natuur kunnen grasparkieten die gaan broeden, zelf de nodige stoffen uit de natuur halen.
In een afgesloten ruimte zoals een volliere, kan dat niet, dus moeten we ze wat extra geven.
Eivoer voor de vogel en extra kalk voor het maken van de eitjes is zeker wel van belang.
Zelf geef ik ze extra universeel voer, en heb er goede resultaten mee.
Het zelf maken van eivoer, is af te raden, het moet op de juiste manier worden gedroogd, zo niet, dan kunnen er schadelijke stoffen ontstaan. ( bederf)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleine aanvulling: buiten en tijdens het broeien niet TEveel eivoer, als de eitjes eenmaal uit zijn is het wel noodzakelijk om meer te doen. Niet teveel trosgierst als u dat al had hier werden ze bij mij te dik door, waarschijnlijk omdat ze het te lekker vinden en dat als eerst pakken.

Andere antwoorden (1)

Kleine aanvulling: buiten en tijdens het broeien niet TEveel eivoer, als de eitjes eenmaal uit zijn is het wel noodzakelijk om meer te doen. Niet teveel trosgierst als u dat al had hier werden ze bij mij te dik door, waarschijnlijk omdat ze het te lekker vinden en dat als eerst pakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding