Waarom durft mijn kat niet naar buiten?

Mijn poes is inmiddels 9 maanden oud. Na 6 maanden is ze gesteriliseerd en mocht ze naar buiten. Wij dachten dat ze dit fijn zou vinden, aangezien ze constant voor de ramen staat (rechtop, want er zit eerst een laag plastic
Voor ) en ze altijd super hard door huis heen rent alsof ze gek geworden is. Ook bij m’n schoonouders in de tuin vond ze het altijd geweldig. De eerste paar keer na haar sterilisatie was ze niet binnen te krijgen maar nu zet ze geen voet meer buiten ze blijft wel altijd nog voor de ramen en deuren staan te miauwen. Allee. snachts als wij thuis komen of weg gaan doet ze er alles aan om buiten te komen Door over onze voet heen springen of door onze handen en dan rent ze gelijk super snel weg en komt ze in de ochtend ergens terug.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Het blijft natuurlijk gissen, maar de leefgebieden van katten overlappen elkaar. Lang niet alle katten zijn er van gediend vreemde katten tegen te komen, dus lossen ze dit op via time-sharing. Door middel van geur en visuele tekens (sproeien, plassen, ontlasten, krabben) geven ze aan wanneer ze waar zijn. Zo kan ieder op zijn of haar eigen tijd ergens verblijven of passeren zonder de ander tegen te komen.
Ik vermoed dat er overdag een kat rondstruint die jouw poes graag wil vermijden, en dat ze er daarom voor kiest 's nachts haar rondje te doen.
Je zou kunnen overwegen je tuin af te zetten, zodat ze altijd veilig buiten kan.
Verder geef je aan dat ze haar energie niet altijd kwijt kan, en wellicht frustratie voelt (het rennen door het huis en het op de uitkijk staan). Het zou ook goed zijn wat vaker met haar te spelen met een hengeltje oid. Ook het gebruik van voerpuzzels is een fijne afleiding voor een kat.
Rieneke1