Houden katten écht van strelen (of lijden ze pijn)?

ik ben een boek aan het lezen over Happy Cats Nu schrok ik me een hoedje toen ik las dat katten niet graag gestreeld worden, en dat strelen eigenlijk pijn doet Ik zie dat helemaal niet bij mijn katten, zij komen smeken voor strelingen, leggen zich dan ook nog eens op hun rug met de benen open zodat ik het buikje goed kan strelen, duwen hun hoofd onder mijn hand om gestreeld te worden, heffen het hoofd zodat ik ook onder de kin kan enz
Dus ik stel me nu toch wel vragen bij dat boek. Mijn kattenverzorgster zweert erbij dus als ik op reis ben worden de katjes niet gestreeld, wel heel voorzichtig gekamd (met een kam, en niet in één ruk, dus gewoon als ze passeren even de kam erin). Want borstelen zou natuurlijk ook vreselijk pijn doen, als strelen als zo pijnlijk is.
Weet iemand hoe het juist in elkaar zit?
https://www.bol.com/nl/f/i-love-happy-cats/9200000083737697/?country=BE

4 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als het pijn doet laat een kat dat echt wel weten. Klinkt trouwens ook als pure onzin. Als je de inhoud van het boek betwijfelt zou je kunnen kijken door wie het geschreven is en kijken op welke bronnen deze schrijver zijn of haar inhoud baseert.

Antwoorden (2)

Ze houden echt van strelen.
Katten houden net als mensen van lichte aanrakingen, zoals massages en aaien.
Dit geeft een prettig gevoel, en is er is recentelijk ontdekt welke zenuwcellen daar verantwoordelijk voor zijn.

Daarnaast laat strelen hun geur achter op jou. En dat maakt hen gelukkig, want zo ruikt de omgeving erg bekend. De plaatsen waar katten graag gestreeld worden, zijn die waar hun geurklieren het meest geconcentreerd zijn.
Je kunt een kat daarom dubbel gelukkig maken door hem te strelen: zo komt zijn geur op jou én hij geniet van de aanraking. Vooral op de volgende plekjes:

1. Onder de kin
Katten worden graag gestreeld langs de onderkant van de kin, zeker waar het kaakbeen aansluit aan de schedel. De kans is groot dat je kat gaat spinnen als je daar wrijft.

2. Onder de oren
Net als het gebied onder de kin, is dit plekje ideaal om de geur over te brengen.

3. Wangen (achter de snorharen)
Als je hier het juiste plekje weet te vinden, dan zal je kat zijn goedkeuring tonen door z'n snorharen naar voren te draaien. Zo zegt hij eigenlijk: "Ja, dat is het juiste plekje!!"

4. Onderkant van de staart
Een zachte streling over de onderkant van de rug, met wat meer druk aan de onderkant van de staart: daar houden katten van.
SimonV
4 jaar geleden
Of katten van strelen houden hangt van een aantal factoren af, en ook de manier waarop je streelt speelt nog een rol.
Allereerst moet een kat gesocialiseerd zijn op mensen, dus in week 3 tot week 13 regelmatig en positief met mensen in contact zijn gekomen, zodat hij mensen als niet-bedreigend ziet. Op latere leeftijd zal een kat nog wel wat bij te sturen zijn, maar het wordt dan toch vaak een eenmans/vrouws katje dat zich wel aan de verzorger hecht maar van vreemden niets wil weten.
Verder is iedere kat een persoonlijkheid met een eigen karakter. Je hebt zelfverzekerde katten die open staan voor van alles, timide katten die liever hun eigen rustige gang gaan, en van alles daar tussenin.

Dan is er ook nog het gegeven dat katten vaak een streelbeurt wel kunnen waarderen, maar op de juiste plekken. Langs de wangen is een veilige zone, ook omdat er zo geuruitwisseling plaatsvindt. Niet iedere kat zal het echter waarderen als je hun buikje wil kriebelen.
Bovendien aaien mensen hun katten naar de smaak van de kat vaak te lang: katten die een streelbeurt wel waarderen hebben het liefst dat mensen dat wat vaker en wat korter door, ipv weinig en lang. Je ziet dan ook dat een kat die van het strelen leek te genieten ineens uit kan halen.

Lees je kat, en het antwoord op je vraag is al snel duidelijk.
Rieneke1