Welke knaag dieren zijn wakker over dag?

Ik wil graag een huisdier en het liefst een knaag dier ik zoek al erg lang naar het antwoord op deze vraag en ben ook van plan om hem op mijn kamer te houden

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Castle
4 jaar geleden
Er komt wat meer bij kijken dan alleen te zien of ze dagdieren zijn. Kijk eens hier voor wat meer info:
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/?gclid=CjwKCAjw29vsBRAuEiwA9s-0B9ylYk-_bphxFZOL-x0o6ilj3HLPH2VS2WQeF2VcXEV9mnZD2-8m-BoC4DIQAvD_BwE

Antwoorden (1)

Woestijnratten zijn veel wakker overdag.
Omdat ze van nature gedurende het koudste (nachtelijke) en warmste gedeelte van de dag slapen zijn het geen echte nachtdieren, In de tussenliggende delen van de dag zijn ze een paar uur wakker. Met name de Mongoolse renmuis, dikstaartmuis, pluimstaartgerbil en bleke gerbil worden als huisdier gehouden.
De woestijnrat is geen knuffeldier. Het is wel een echt groepsdier en zou daarom nooit alleen gehouden moeten worden.
Kies bij het uitzoeken van een verblijf voor een knaagbestendig onderkomen dat zoveel mogelijk ruimte biedt. Voor twee woestijnratten is een verblijf van 100 x 50 centimeter een goede maat.
Hier staat nog belangrijke informatie:
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/mongoolse-gerbil

Niemand vindt het leuk opgesloten te worden in een kooi. Dus als je van dieren houdt, zou ik het kopen van een knaagdier afraden.
SimonV