Kan een kat cerebellaire hypoplasie ook krijgen als het dier al ouder dan 15 jaar is?

(Als je niet weet wat cerebellaire hypoplasie is kan je het even op internet zoeken.) maar mijn kat had toen ze iets van 16 was weinig evenwicht bij haar achterpoten en viel haar kont steeds van links naar rechts. Dus ik denk het zou best wel eens cerebellaire hypoplasie kunnen zijn. Maar meestal krijgen ze dat al bij de geboorte. Dus zou het ook kunnen als ze al een stuk ouder zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat zei de dierenarts over wat je kat heeft?

Antwoorden (1)

Ik ben geen dierenarts, maar voor zover ik weet is het een aandoening die ontstaat door diverse oorzaken tijdens de ontwikkelingsfase van het cerebellum. Vandaar dat ik bij een oude kat eerder de oorzaak ergens anders zou zoeken.

Een kat op die leeftijd heeft op zeker artrose, en hoogstwaarschijnlijk ook spondylose. Dit zou de zwakte van de achterhand kunnen verklaren.
Een andere aandoening waarbij je dit ook wel ziet is diabetes.

Maar hoe dan ook is het totaal onzinnig hier te gaan gissen: zodra je ziet dat je kat ergens last van heeft, ga je uiteraard naar de dierenarts. Die weet als het goed is te achterhalen waar het probleem lig, en kan het hopelijk ook behandelen.
Rieneke1