wat is een redelijke prijs voor een fjord shetlander , van een ander ras is ook goed zolang je het ras er maar bij zet en wat ze kunnen ? bedankt

ik zou graag een redelijke prijs weten van verschillende rassen wie het weet aub laten weten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ze kunnen ?? Het zijn toch geen machines ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vraagsteller, wat moet een dier van jou kunnen en waar moet het aan voldoen? het verschil tussen de mogelijkheden van een shet en een haflinger alleen al is enorm. een redelijke prijs is een prijs die zowel voor een koper als verkoper aantrekkelijk is, en in verhouding is met hetgeen je koopt. dus: wat kost een auto? merk maakt niet uit als je het er maar even bijzet.

Antwoorden (3)

Je zou eens op marktplaats kunnen kijken naar de verschillende prijzen. Er zit een groot verschil in een pony wat nog beleerd moet worden of een pony dat al alles weet en verkeersmak is. Momenteel liggen de prijzen erg laag, een jonge shetlandpony heb je al vanaf 100 euro. Een jonge fjord vanaf 350 euro.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een extra kanttekening: staar niet alleen naar de prijzen, van aanschaf van een pony, maar besef ook dat het onderhoud en verzorgen paar honderd euro per jaar kost! Dierenarts kosten, wormenkuur, hoefbekappen en verzekering komt daar nog eens bovenop!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yep, enten, verzekeren, teugeltje hier, hoefvetje daar, lidmaatschap ponyclub eventueel, startkaart en startgeld als je wedstrijden wil rijden. de hoogste kosten komen maandelijks terug: stalling/weidegang, voer. om de maand de hoefsmid (maakt hem niet uit of ie een paard of kleine pony moet beslaan wat kosten betreft, maar er zijn er bij die juist geen kleine pony willen beslaan (rugklachten). dan de know-how in het algemeen (omgang dier) en hoe je bv koliek (kan dodelijk zijn) kan voorkomen, herkennen en weten wat je moet doen als een dier koliek heeft.
de workuur (beslist niet goedkoop) die je regelmatig moet toedienen, en niet te vergeten de dagelijkse verzorging: ook in de winter, ook als er eigenlijk geen tijd voor is. ga er dan ff vanuit dat er een stalling is waar men zelf niet de pony op stal/in de wei hoeft te zetten, zelf voor hooi/stro hoeft te zorgen, geen onderhoud aan de wei heeft (gras blijft niet domweg groeien en van goede kwaliteit) afrastering voor elkaar is, mesthoop en afvoer van mest aan de wettelijke eisen voldoen (je kan het niet zomaar ergens op een hoop gooien). en dan heb ik het nog niet eens over het rijden op een dier (daar waar het velen uiteindelijk om gaat) wat in de winter en herfst ook niet aantrekkelijk is áls er al een binnenbak is en men door regen en kou naar en pony wil. als je het hebt over een stalling op een manege praat je al over een bedrag wat maandelijks een paar honderd euro kost. destijds was ik per dag enkel aan de verzorging van mijn paarden/pony's dier bijna 1 1/2 uur kwijt. aan rijden/trainen per dag gemiddeld 2 uur (buiten de wedstrijden/wedstrijdseizoen om, want dat zijn gewoon hele lange dagen die je dan maakt.) het is keihard werken, en een stuk minder romantisch dan voor veel mensen lijkt in eerste instantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(+ dus) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf ook twee paarden. Kinderen staren alleen naar de aanschafprijs, maar beseffen niet dat het houden van paarden honderden euro's per jaar kost. Plus al het werk en tijd die je er in steekt, zoals jij ook al omschreef. Als je dit geld niet hebt kun je beter een verzorgpony nemen of lessen op de manege. Scheelt een hoop geld en zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook als het geld er is moeten ouders het maar willen om dit continu te blijven investeren in de verzorging van een dier. de aankoop van een recreatief dier is een 'drol' hiermee vergeleken. een paard/pony vreet niet alleen continu geld idd, maar slokt ook bergen tijd op dus dit doe je niet even op een blauwe maandag of heel impulsief. een verzorgpony is een prima manier om in te leren zien dat er veel meer bij komt kijken voordat men op een 'my little pony' alá anika (of hoe heet die serie) van een ritje op de rug van een dier kan rijden. vooral als men recreatief rijdt wegen de laten niet op tegen een rijles/verzorgpaard waar iemand af en toe op magrijden.
maar ja, dat weten jij, ik en velen met ons. nu de vraagsteller nog :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
ligt eraan hoe oud het dier is, of ie vol in de papieren zit, makkelijk in omgang, leeftijd, beleerd, betuigd, zadelmak, startgerechtigd in een bep. klasse, geslacht, premie, vrij van stalgebreken, makkelijk in omgang, en geen andere dingen (staart/maneneczeem, is het dier niet gevoelig voor hoefbevangenheid, stand van de benen, damping of niet) en vul de lijst maar aan met tal van dingen die van belang (kunnen zijn)

het is net zo moelijk te beantwoorden als de vraag: wat kost een auto, mag een brakke opel zijn zonder kenteken, maar ook een recente BMW die tip top is, als je het merk er maar bij zet.

het gaat erom wat jij zoekt in een pony, en wat je ermee wil doen. welke eisen stel jij aan een dier.

een jonge shet hengst kan je al aanschaffen voor een paar tientjes, maar goed: wat dan?

misschien ken je via de onderstaande link meer info vinden w.b. zaken die van belang zijn.

http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/goede-site-pony-kopen-beschrijving.301790
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u! :)
Ik denk dat je het moet omdraaien. Vraag je eerst af wat je wil gaan doen met je paardje en wat voor stalling/wei je kan bieden. Dan gaan zoeken wat voor ras daarbij past, leeftijd, wel/geen papieren etc. en dan gewoon eens rond gaan bellen en zoeken. Er zijn gewoon geen vaste prijzen voor te noemen. Hou er inderdaad wel rekening mee dat de aanschafprijs nog maar het begin is, het onderhoudt is veel duurder, maar dit hangt ook een beetje af van het ras.