is een training zoals pakwerk stresserend voor een hond?

Ik had hierover een discussie onlangs,
ik kwam op facebook een filmpje tegen van een hondentraining waar men pakwerk (politietraining) doet met honden, ongeacht welk baasje en hond..
Zo zag ik dat er een stoel werd omvergegooid tegen de hond, een voet werd uitgeschoten tegen de hond (door de pakwerker) om te checken of de hond in deze situatie los zou laten... hij liet niet los.
Er was ook luide boenk-muziek in het zaaltje dat donker was en geroep om de situatie in een discotheek na te bootsen..
ik begrijp dat politiehonden in deze situatie niet angstig moeten reageren en ze hierop getraind worden, maar ik vond die situatie en training er heel stressvol uitzien voor onze doorsnee gezinshond... ik weet dat het zo is bij pakwerk dat als de jutemouw verdwijnt ook de agressie verdwijnt maar toch lijkt het me heel stressvol, graag zou ik hier meerdere opinies over lezen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
jodyenboyke
6 jaar geleden
Een politiehond wordt nauwkeurig opgeleid en tuurlijk is er wel eens stress, dat is nl. ook niet erg, zolang de hond de kans krijgt om de herstellen (minimaal 1 dag). Het pakwerk wat wordt gedaan als sport,tja, daar gaat het vaak hardhandig aan toe, stroombanden, prikbanden zijn helaas daar nog heel gewoon. Gelukkig komt ook daar heel langzaam een kentering in positief trainen, al gaat het erg langzaam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Paktraining is niet voor iedere hond geschikt.
http://www.phv-adjak.nl/Politiehonden-Training/

Antwoorden (3)

Dat soort trainingen zijn ook absoluut niet bedoeld voor een doorsnee gezinshond! Honden die als politiehond of beveiligingshond moeten gaan werken worden van jongs af aan getraind en voorbereid op allerlei situaties. Voordat die hond in beeld komt wordt eerst de baas uitgebreid getraind in het omgaan met zo'n hond. De hond moet altijd en overal kunnen vertrouwen op zijn baas, en dat compenseert een heleboel stress waar de hond mee geconfronteerd wordt door diverse situaties.

Dan nog ziet het er voor een buitenstaander soms zielig uit. Maar persoonlijk heb ik meer medelijden met al die 'doorsnee gezinshonden' die 8 uur per dag helemaal alleen en verlaten thuis in een bench zitten te wachten tot er weer iemand komt om ze aandacht te geven, dan honden die de hele dag bij hun baas mogen zijn en voor ze mogen werken. Van alleen zijn en niks doen wordt een hond meer gestresst en ongelukkig dan van een uitdagende training met na afloop een compliment van de baas, een spelletje en een snoepje.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
daar gaat het niet om, het gaat om de desbetreffende training, niet over het alleen zijn en wel of niet trainingen te volgen (agility, gehoorzaamheid, flyball...)
Inekez1
6 jaar geleden
Als de hond op de goede manier is begeleid en de training stapje voor stapje op de goede manier is opgebouwd: nee, dan is dat niet stresserend voor de hond. Hij heeft dan namelijk het vertrouwen / de ervaring dat het erbij hoort en OK is. Als de hond los zou laten en naar die stoel zou happen of met de staart tussen de benen proberen weg te komen, dan zou het voor die hond dus wel beangstigend zijn. Als de hond dat soort afleidingen kan negeren, dan is dat een teken van vertrouwen en concentratie, niet van stress. Vergelijk het met schoten of knallen van vuurwerk. De meeste honden zijn daar bang voor. Een jachthond die als puppy al vertrouwd is gemaakt met schoten en knallen is daar niet bang voor, maar staat bij elke knal van vuurwerk vrolijk en enthousiast kwispelend te kijken, in afwachting van de eend of konijn of dummy die hij mag gaan apporteren. Uiteraard zijn er altijd honden die ondanks een goede training toch bang zijn. Die zullen dan ook niet meer voor dat werk en voor die trainingen worden ingezet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Politiehonden worden afgericht om agressief te reageren op commando. Allereerst worden de karakters van de hond getest. Juiste kalmte en betrouwbaarheid zijn belangrijk. Na een training mogen zij alleen doen wat de begeleider opdraagt.
Het is niet de hond die op de baas moet kunnen vertrouwen, het is de begeleider die altijd en overal op de hond moet kunnen vertrouwen.
Inekez1
6 jaar geleden
Joan, vertrouwen is altijd wederzijds. Uiteraard moet de baas op de hond kunnen vertrouwen, maar als de hond geen vertrouwen in de baas heeft, zal de baas ook niet feilloos op de hond kunnen vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tussen een afgerichte hond en begeleider is geen wederzijds op elkaar kunnen vertrouwen in emotionele betekenis.
De begeleider moet erop kunnen vertrouwen (ervan uitgaan) dat zijn bevel wordt opgevolgd. Dus op basis van de training die de hond al heel jong heeft gekregen,
De hond volgt het bevel blindelings op, niet wegens vertrouwen op de bevelgever maar door de predestination.
Ik ben nieuwsgierig naar het filmpje van @Osumi. Zoals het uitgelegd wordt lijkt het mij niet om training door professional te gaan.
Vanaf het moment dat een politiehond onder appél staat, is hij/zij min of meer gestrest. Afhankelijk van de situatie zal dit veranderen. Zodra zo'n hond uit zijn bench gehaald wordt (of uit de auto stapt) staat de hond onder appél. Vanaf dat moment zal hij commando's reageren met meer of minder stress, afhankelijk van de opdracht.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Vanaf het moment dat de hond uit de bench meegaat met de begeleider wil de hond werken. Zij zijn er op gefokt en barsten van energie.
Voor een roofdier zoals een hond is het heel normaal om aan te vallen. Een prooi zal zich niet zomaar overgeven en zal zich dus op alle mogelijke manieren verzetten.
Allicht dat dat stressvol is. Maar het is overleven.
Het is dus volkomen in overeenkomst met zijn natuur.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Acute stress hoeft zeker niet schadelijk te zijn. Ja, hoort bij de natuur Chronische stress is niet goed als de hond niet meer terug kan naar het ‘nulpunt’ om te herstellen.
https://www.dogweb.nl/gedrag/agressie.html