Welke hondenrassen zitten tussen de welsh terrier en de wolf?

4 jaar geleden
1.4K
tinus1969
4 jaar geleden
Hoe bedoel je, 'tussen'?
jodyenboyke
4 jaar geleden
Alhoewel de hond van gedominiceerde wolven afstamt, zijn er inmiddels zulke grote verschillen ook in de genenpoule, dat je dit niet meer kan stellen. Een wolf leeft bijv. in een familieverband en een (wilde) hond (niet) meer. Door eeuwen lang fokken op bepaalde eigenschappen, zijn er bepaalde rassen ontstaan en worden ze nog steeds naar "wens"aangepast helaas. Jouw vraag is dus niet echt te beantwoorden. De enigste honden die nog dicht bij de wolf staan, zijn de saarloos wolfhond en de husky-achtige honden.
Mitchel
4 jaar geleden
Waarvan de welsh terrier afstamt en waar dat hondenras weer vanaf stamt enzovoort tot de wolf.
tinus1969
4 jaar geleden
Het idee van 'hondenrassen' is modern. Het is maar de vraag of een middeleeuwer moderne hondenrassen zou herkennen - en of er toen we zo actief 'raszuiver' werd gefokt.
Mitchel
4 jaar geleden
Is er dan geen oud ras bekend waarvan de welsh terrier mogelijk van af zou kunnen stammen?
Of is er iets bekend van welk ras de eerste terriers vandaan komen?
LeonardN
4 jaar geleden
Welsh terrier komt af van:
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_and_Tan_Terrier
Mitchel
4 jaar geleden
De black and tan terrier is een andere naam voor de welsh terrier het is hetzelfde ras.

Antwoorden (1)

Dat is niet te achterhalen, dit nog los van het feit dat 'gedefinieerde hondenrassen (die via inteelt in stand worden gehouden)' een tamelijk modern concept zijn.

De naam terrier (van het Franse 'chien terrier', een hond die in de aarde graaft/kruipt) gaat terug tot het jaar 1440. Hoe die terriërs er toen uitzagen en wat er _daarna_ nog is ingekruist, al moeilijk te achterhalen. Maar 1440 is nog geen 6 eeuwen terug, honden zijn zeker 20.000 jaar geleden gedomesticeerd. Wat er in die tijd is gebeurd is helemaal niet meer te traceren.