Wat eten geelwangschildpadden?

Eergisteren heb ik van een collega van mijn vader die plotseling is overleden zijn geelwangschildpad ge erft. Het beestje is nog maar 10cm.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Zo staat het op Wikipedia:

In de natuur eten waterschildpadden vooral vlees, vis en waterplanten. De liefhebber bootst dit na om het natuurlijk gedrag te stimuleren en de gezondheid te handhaven. In gespecialiseerde dierenwinkels is ook 'kant-en-klaar' schildpaddenvoer verkrijgbaar. Dit bestaat vaak uit gedroogde insecten en garnaalachtige kreeftjes, en is niet voldoende voor de geelwangschildpad. Het is een tussendoortje en er zitten niet genoeg vitamines in.

In gevangenschap eet de schildpad van alles, vlees als biefstuk, tartaar, geweekte kattenbrokken (voor vitamine D3) en vis (liefst levend) worden zeer op prijs gesteld, naast de benodigde groenten als andijvie en fruit als appel. Daarnaast kunnen ook pinkies (baby-muisjes), garnalen, krekels, regenwormen, muggenlarven (rode, dit zijn larven van de dansmug en steken niet), wasmotten (niet te veel, worden ze dik van) en moriowormen worden aangeboden, eens in de week een halve eierschaal aanbieden is goed voor de calciumhuishouding. Geef eierschalen nooit als volledige maaltijd.

Een aantal voedsel soorten is minder geschikt; banaan heeft een te hoog suikergehalte, levende insecten zoals steekvliegen en wespen kunnen bijten of steken, sla veroorzaakt diarree en hondenvoer is ook niet goed voor ze. Kant-en-klare schildpaddenvoer is niet geschikt als hoofdmaaltijd. Ook bepaalde planten zijn giftig voor de schildpad, zoals klimop.

Let ook op de paragraaf dat je persé een warme UV-lamp moet aanschaffen om te zorgen dat ze gezond blijven, het (kunstmatige) zonlicht is nodig voor de omzetting van bepaalde vitamines.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

beste antwoord is.dierenwinkel

Toegevoegd na 31 seconden:
en nog gecondoleerd met het verlies van je vader zijn collega
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben niet zo heel veel nodig. Om de dag kan je ze eten geven. Die van jou 10cm is nog niet volwassen. onvolwassen schildpadjes hebben echte vis nodig om te groeien. Stop wat guppies in zijn aquarium, dan kan hij ook lekker jagen. Zorg wel dat hij om de dag eten krijgt. Je kan hem naast guppies het volgende geven:

- gedroogde kreeftjes wat je bij de dierenspeciaalzaak kunt halen
- Sla
- Geweekte kattenbrokjes
- regenwormen (gewoon uit je tuin halen)
- vliegjes en andere kleine insecten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom wat storende misverstanden tegen in een aantal antwoorden. Als beheerder van een schildpaddenasiel in het oosten van het land krijgen we al tientallen jaren dezelfde (zelfbedachte?) fouten in de verzorging te horen.
Even een paar op de rij: Gedroogde garnaaltjes en zeevis zijn uit den boze, vooral de zeevis, deze bevat een stof die bij schildpadden en de meeste andere reptielen vitamine B afbreekt. Gedroogde garnaaltjes zijn alleen goed voor de verkoper: dure lucht met een gedroogd chitinelaagje ("insectenvel") er om heen. De voedingswaarde is bijna nihil. Dit is al in de beginjaren 70 toegegeven door diverse fabrikanten/kwekers, echter de vraag ernaar blijft door verkeerde voorlichting (sommige dierenspeciaalzaken) in stand gehouden. (hoge winstmarges)
Een waterschildpad los in de kamer laten lopen is een ergerlijke vorm van dierenkwelling. Zijn leven speelt zich grotendeels af in het water, het land is een gevaarlijke zone waar hij alleen in uiterste nood (zonnen= opwarmen) opklimt en dan zo dicht mogelijk bij de waterkant blijft zodat bij dreigend gevaar het veilige water nabij is.
De groenvoerbehoefte varieert per dier, sommigen zijn er dol op, de meesten prefereren vlees en vis.
In de natuur vergrijpen ze zich aan alles wat eetbaar is. Aas (dode dieren) wordt met huid en haar of schubben verslonden.
Aas kun je kopen in blik. Het heet dan kattenvoer.
Hoe duurder het blik, hoe groter het aandeel vlees/vis ten opzichte van andere ingrediënten zoals graan. Het maakt de schildpadden niet uit, je portemonnee wel denk ik.
De warmtelamp dient als vervanger van de zon, het (koudbloedige) dier moet zich op kunnen warmen.
Kunnen, dus niet moeten. De schildpad bepaalt zelf hoe lang en hoe warm hij zijn namaakzonnebad neemt. Een (ouderwets) spotje van 60W 10 cm (!) boven het landgedeelte voldoet prima.
90 graden (!) stralingswarmte pal onder de lamp wordt tijdelijk hogelijk gewaardeerd.
Vragen over verzorging van waterschildpadden zou je zoveel mogelijk aan instellingen moeten stellen/mailen die geen financiële belangen hebben bij de verkoop van voer of andere preparaten.
En oh ja, de eerste geel/roodwangschildpad die een gezond gupje kan vangen moet nog geboren worden. Opgegeten gupjes waren al dood of ziek toen de schildpad ze vond of hadden zo'n grote onnatuurlijke sluierstaart dat zelfs een aaseter hem te pakken kreeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks uw donderpreek heb is mijn oudste waterschildpad dertig geworden en de twee anderen zijn goed op weg om dit te evenaren .Onze dierenarts vindt dat ze blaken van gezondheid, sterker nog: hij zag nooit gezonder exemplaren.Op verse zalm, tonijn en scampi.
Dierenkwelling?Ik nodig je uit om bij ons te komen kijken wie er achter de grote glazen ramen van de zon zit te genieten.Ze geven trouwens zelf aan wanneer ze uit het bad willen (ook 's nachts) door te bonken tegen de wand.Ze duwen zelf ook de deuren open en vinden het heerlijk op en onder dingen te klimmen.
Ze komen mij achtena als ik naar de badkamer ga wanneer het tijd is voor de lamp.Ze gaan inderdaad uit zichzelf weg, na een halfuur.
Als het vrouwtje legnood heeft sta ik er 's nachts voor op. Je moet eens zien hoe kwellend ze onze grote living met vloerverwarming vinden.
Weet je wat dierenmishandeling is: zo'n klein ding opsluiten in een glazen bak.
Storende misverstanden?Als iedereen zo goed voor zijn schildpadden zou zorgen als wij zou uw schilpaddenasiel leeg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry maar de behaalde leeftijd is geen bewijs van goede verzorging. Je moet het heel slecht doen (helaas het merendeel van schildpaddenhouders) wil je de schildpad dood laten gaan, ze zijn erg taai....
De vermenselijking van je huisdier leidt echter wel degelijk tot wantoestanden. Schildpadden verzorg je door hun natuurlijke omgeving en voedsel zo dicht mogelijk te benaderen. Deze logica staat heel wat dichter bij de werkelijkheid dan een huiskamer met vloerverwarming en een badkamer waar ze uiteindelijk wat meer warmte kunnen vinden. Een over het land lopende waterschildpad kom je in de natuur nooit tegen tenzij je hem dwingt. Dat laatste is wat je ermee doet, hoe goed bedoeld ook. Tijgers door brandende hoepels laten springen lukt uiteindelijk ook wel, hoe onnatuurlijk het ook is.
Maar om te zeggen dat de situatie die opgedrongen wordt de dieren laten genieten.....
Ik heb nog nooit protesterende schildpadden meegemaakt, overigens ook geen genietende.
Reptielen zijn emotieloos en kunnen niet laten zien dat ze iets "heerlijk" vinden. Sorry het is niet anders. Bij het interpreteren van gedrag van dieren kan de menselijke emotie geen voorbeeld/maatstaf zijn. Legnood komt voor bij dieren die geen juiste plek kunnen vinden om de eieren te deponeren. In de natuur zoeken ze zanderige zonnige plaatsen op, ze hebben het graven in een verwarmde stenen huiskamervloer allang opgegeven.....
Heus, ik begrijp de beste bedoelingen echt wel.
Situaties als deze hebben we in de afgelopen 37 jaar veel vaker te horen gekregen en ja, de meeste schildpadden zijn slechter af. Ik ageer vooral tegen goedbedoelde maar o zo foute adviezen die door anderen vooral niet opgevolgd dienen te worden.