Mijn jonge cavia's drinken niet, wat kan ik doen?

Ik heb mijn cavia's gister gekocht, toen waren ze al wel 6 weken oud.
Maar ze willen niet drinken. Wat kan ik doen :((

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Dit problem heb ik ook gehad.
Ik heb van de dierenarts doen spuitjes gekregen zodat je het water in de bek kan spuiten. Na een paar dagen gingen ze vanzelf uit de fles drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geen paniek. Je hebt ze net, de beestjes moeten nog wennen. Bovendien kunnen dieren heel lang zonder vocht. Hij gaat vanzelf wel drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat ze wennen aan hun drinkflesje en zet nog een extra bakje water in de kooi.
mochten ze sowieso geen water drinken geef ze dan een bakje kattenmelk erbij. (kost iets van 60cent voor een pakje waar je een week mee kunt doen). kattenmelk is voor knaagdieren het beste alternatief voor moedermelk.
Ik geef het nu ook aan mijn hamstertje van 4 weekjes oud, en hij drinkt het graag en went zo ook aan het vaste voer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag ik vragen of je een bakje of een flesje hebt?
je moet eraan denken dat als een cavia moeite heeft met uit een flesje te drinken het verstandig is dat je er voor de zekerheid een klein bakje hebt met water... het liefste naast het flesje..
zoals ik het heb gedaan is op balletje van flesje drukken zodat er een beetje water uitkomt zodat de cavia weet dat daar water uit komt.
wilt dit niet werken lijkt het me vestandig om met de hand de fles te geven maar dit is niet de gemakkelijkste opgaven.
een bakje water naast de fles kan zeker niet kwaad.
maar ik vraag em wel af waar je ze hebt gekocht en of ze wel gezond zijn? er staat een beetje te weinig informatie
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een veredeld tuincentrum dat ook wat voor huisdieren heeft? Dat stelt niet bepaald gerust. Er is héél veel broodfok met kleine knaagdieren, onder erbarmelijke omstandigheden en dergelijke zaken halen de diertjes meestal bij zo'n broodfokker vandaan. Of ze gezond zijn, kun je aan een cavia vaak pas zien als ze écht heel ernstig ziek zijn en het al bijna te laat is. Daarvóór zijn de belangrijkste signalen als een cavia minder gaat eten en drinken. Kreeg je ze zo mee, of heb je ook goede uitleg gekregen over de verzorging? Die luistert bij cavia's namelijk behoorlijk nauw, het zijn kwetsbare diertjes. Met wat konijnenkorrels (absoluut niet geschikt voor cavia's, net als de meeste (goedkopere) merken caviabrokken!) en een paar blaadjes witlof ben je er niet. De beste website die ik ken over het houden van cavia's is De Grote Cavia. Neem er eens een kijkje, zelf heb ik er ook veel van geleerd. http://www.degrotecavia.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een tuincentrum si het niet altidj goed nee ik heb als kind ook bij een tuincentrum gehaald en 2 weken later was me cavia dood en kwamen de wormen eruit gekropen. ik heb laatst me cavia gekcoht bij een jond boertje van 13 jaar die deed dit als hobby en vertelde mij dat hij per zeugje maar 1 a 2 keer liet dekken omdat hij een hart heeft voor dieren en niet ervan hield om zijn beestjes te fokken deze cavia's waren in hele goed gezondheid en kreeg extra uitleg dat je goede cavia voer moest halen tomaat paprica en nog meer het beste als extra moest geven omdat cavias namelijk niet zonder vitamine c kunnen zoals konijnen dat wel weer kunnen.
de cavia's van mij zijn nu heel erg groot en dik en hebben een gezonde vacht alles is prima in orde
Intussen is het aangeraden wat extra vitamine C te voorzien en indien Uw diertje niet meer wil drinken, water te geven door een spuitje te gebruiken. Eventueel kunt U in dit water wat honing doen om extra energie te voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goe gevonden, en ook goed om het belang vaan vitamine C te benadrukken. Ik heb wel een kanttekening bij de bron, waar veel goede, maar ook een paar minder goede adviezen in staan. Een cavia heeft bijvoorbeeld áltijd een huisje of iets dergelijks nodig om in te schuilen, niet alleen 's nachts. Het idee dat een cavia minder schuw zou worden als hij zich niet kan verbergen, is achterhaald, hij zal er alleen maar gestresst door raken. En een pluk hooi is leuk voor een hamster om in te nestelen, maar voor een cavia absoluut onvoldoende om zich in te verbergen. Een cavia moet minstens iets van een afdakje hebben waar hij onder kan, en liefst een huisje dat aan meerdere kanten dicht is. Dat mag dan natuurlijk weer wel gerust een kartonnen doos zijn waar een ingang in is geknipt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm: nee, dat is niet zo. Een cavia is daar gewoon een te groot beest voor, binnen de korste keren is die hele pluk hooi platgetrapt. Een cavia moet áltijd ergens onder kunnen schuilen. Als dat bij jouw cavia's niet het geval is, raad ik je aan alsnog een permanente schuilmogelijkheid te maken. Zoals gezegd kan dat ook gerust een kartonnen doos zijn, je hoeft er dus geen geld aan uit te geven. Maar doe je cavia een plezier, geef hem een omgeving waarin hij zich altijd veilig voelt, dus waarin hij altijd de optie heeft zich te gedragen volgens zijn instinct om ergens onder te schuilen. Als je niet wist dat een cavia echt meer schuilmogelijkheid nodig heeft dan een pluk hooi, is dat niet erg. Als je iets niet weet, kun je er niet naar handelen. Maar nu je hier wél achterkomt, heb je een keuze: eigenwijs doen en je cavia's een huisje ontzeggen, of ervoor kiezen het leven voor je cavia's zo leuk mogelijk te maken. Als je voor het eerste kiest: degrotecavia.nl is de beste site die ik ken over de verzorging van cavia's. Neem er eens een kijkje. Hier in ieder geval al een stukje over waar een huisje aan moet voldoen: http://www.degrotecavia.nl/inrichting.html#nachthok
Toen ik mijn cavia's net had, dacht ik ook dat ze niet dronken. Uiteindelijk bleek dat ze het wel deden, maar dan als ik er niet bij was!

Zorg ervoor dat er een druppel water aan het flesje hangt, dan weten ze dat daar water uitkomt. Als je je zorgen blijft maken, zet dan een bakje water in de kooi. Let er wel op dat je dat héél vaak ververst (meerdere malen per dag is het minimum). Cavia's zijn namelijk geen nette beesten, dat bakje zit binnen de kortste keren vol haren, houtvezel en zelfs keutels.