Hoe maak ik mijn hamster handtam?

Ik heb mijn hanster nu 5 maanden en hij wilt maar niet tam worden. Als ik uberhaubt al per ongeluk tegen zijn kooi aankom probeert hij me al aantevallen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Heb geduld.
Het is geen knuffeldier, maar een prooidier. Het ziet gevaar wanneer het er eigenlijk niet is, straf hem niet! Dat zou onterecht zijn en daar snapt hamster ook niets van.
Een van de belangrijkste punten is dat hamster een prooidier is en als je dan als een enorme Godzilla van boven af komt -vol goede bedoelingen trouwens - dan schrikt dat kleine beestje en kan je aanvallen en zelfs bijten.
---
"Hamsters bijten vaak zachtjes in je handen om te proeven of die eetbaar is, als je dan zachtjes terugtrekt, begrijpen ze dat je hand niet eetbaar is. Heb je toch een bijtgrage hamster die zelfs zonder lekkere geur hard bijt, dan kan je de eerste dagen een handschoen of washandje aandoen. Zo kan hij wel op je hand stappen en aan je wennen zonder dat je gebeten wordt. En jij hoeft niet bang te zijn."

Begin altijd met je handen te wassen voordat je hamster gaat verzorgen, dan ruikt hij jouw lucht.
Steek anders je licht eens op bij een hamster vereniging waar mensen zitten met veel ervaring.
---
'De ene hamster wordt vlug tam, de andere heeft wat meer tijd nodig, ook hier is geduld de boodschap. Voor hamsters zijn onze handen grote angstaanjagende dingen en het is aan ons om te leren dat ze die handen kunnen vertrouwen. Probeer hen nooit plotseling langs boven te benaderen want hamsters zien slecht en zouden kunnen schrikken en denken dat je een roofvogel bent (in de natuur komt gevaar ook van boven). Word nooit boos als de hamster bijt en straf hem zeker niet, hamsters begrijpen dit niet en ze worden alleen maar bang van je. Bedenk ook dat hamsters geen knuffeldieren zijn en er dus niet van houden om uren- of zelfs minutenlang vastgehouden te worden.'

Nog veel meer tips in de bron! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke dankje. Ik zal die washand en handschoen tip gebruiken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mooi zo, en @Caitthy vergeet niet eerst je handen te wassen, iedere keer. :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedankt!! Mijn hamster is nu helemaal tam. Eerlijk gezegd nooit gedacht dat het zou lukken! Goed advies en bedankt!!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan hoor!