Hoeveel verschillende geuren kan een kat ruiken?

ik kan op internet wel vinden hoeveel reukvermogen een kat heeft, maar nooit hoeveel dingen hij dan kan ruiken.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Hoeveel verschillende geuren kan jij ruiken? Of kan een mens ruiken? Hoeveel verschillende geuren bestaan er?
https://www.scientias.nl/de-mens-kan-geen-biljoen-geuren-onderscheiden/
Op dit moment is dat zelfs dus controversieel voor de mens, die we makkelijk kunnen testen en bevragen. "maar nooit hoeveel dingen hij dan kan ruiken."
Als hij tien vrijwel identieke bananen kan ruiken, kan hij dan tien dingen ruiken of 1? Wellicht bedoel je:
"Hoeveel geuren kan een kat onderscheiden"
En dat is dus lijkt me heel lastig te onderzoeken. Zolang de kat geïnteresseerd is in de geur wellicht wel, maar als het om een aantal geuren gaat die de kat niks doen wordt het pittig.
Rieneke1
5 jaar geleden
@LeonardN Dikke plus!

Antwoorden (2)

Ik denk ontelbaar
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wetenschappers weten niet hoeveel verschillende geuren een kat kan onderscheiden, maar gebaseerd op de hoeveelheid receptoren in de hersenen moeten dat er theoretisch heel veel zijn.
fremar
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Met dien verstande dat de receptoren in de neus zitten, en niet in de hersenen ;-)