Ja katten kunnen heel goed zien in het donker. Kattenogen zien 5 keer beter dan mensen.

Katten kunnen beter zien in de schemering, dan wij, maar ze zien ook niets als het volstrekt donker is. Dat komt door de vorm van de pupil, het Tapetum lucidum en de hoeveelheid staafjes in het netvlies.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Het antwoord is dus nee.
LeonardN
5 jaar geleden
-min
Nee, ze kunnen wel veel beter zien in de schemering, maar zonder licht kunnen ze ook niks zien.
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN,
Dat staat ook in het antwoord. Een min is dus overbodig.
En in de blabla links staat het allerbelabberds geformuleerd.
Dat komt dus niet op het disconto van jodokus53.
Een plusje dan maar er bij.
LeonardN
5 jaar geleden
De min is nodig in mijn ogen. Veel mensen zullen niet voorbij de eerste zin lezen en die is (daar zijn we het geloof ik over eens) onjuist.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Flauwekul,
1. antwoord is juist
2. daarom moet je dus het hele antwoord lezen
3. lees / zoek wat de respectievelijke woorden betekenen, niet wat jij denkt dat het betekent.
LeonardN
5 jaar geleden
"maar ze zien ook niets als het volstrekt donker is"
Is verwarrend tegenover
"Ja katten kunnen heel goed zien in het donker." In zo'n geval zal je IN je antwoord uit moeten gaan leggen wat je bedoelt met die begrippen. Ik kan donker hier nu verkeerd begrijpen dus dat zal ik dan ook doen. Bij mijn antwoord kan dat niet, ik geef namelijk betekenis aan donker. https://nl.wikipedia.org/wiki/Donker Donker kan verwijzen naar: Zonder licht, duisternis. 2. daarom moet je dus het hele antwoord lezen
Ja, dat zou moeten, maar wat zou moeten gebeurt vaak niet. Ik lees het wel vaak volledig, velen zullen dat niet doen. Daarna moeten ze maar begrijpen wat het verschil is tussen donker en volstrekt donker. 3.gedaan, punt blijft daarmee te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Schemer is NIET
...de situatie met bijzonder weinig licht...
---
Je begaat dezelfde dwaling zou ik het willen noemen.
Donker is de situatie dat er nog wel , hoewel weinig! , licht aanwezig is. Voor ons mensen te weinig voor katten genoeg om wel HEEL GOED te kunnen zien. 5 x beter dan mensen.
De situatie is heel anders wanneer het volstrekt donker is , zonder enig licht. Dit is afhankelijk van sterren, de maan en het weer -wolken- .Dan is sprake van Volstrekte Duisternis of Pikdonker het moment dat zelfs katten niets meer zien. Tenzij er natuurlijk stadse lichten of verlichting van kastuinbouw is, dat verandert de zaak weer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor het gemak ook maar even hier gepost: Zoals je kunt opzoeken:
Schemer is tussen daglicht en donker.
---
schemer .. tijd dat de zon nog niet helemaal op of onder is
vb: in de schemer kun je niet goed meer lezen
de schemer valt [het wordt donker]
---
Donker is niet pikdonker. Pikdonker is zonder enig licht, de tijd dat katten ook niets zien.
---
Donker ... is een benaming voor de (relatieve) afwezigheid van (zon)licht.
---
https://www.encyclo.nl/begrip/pikdonker
https://www.encyclo.nl/begrip/donker
https://www.encyclo.nl/begrip/schemer
1. Nee In het donker*, absolute duisternis, absolute donker, pikdonker of hoe je het ook wil noemen, dus een situatie waar er geen licht is kan een kat niets zien.
2. Een kat kan in een situatie waar weinig licht is wel veel beter zien dan een mens bijvoorbeeld.

---
*zoals men het vaak aanhoudt zie:
wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Donker
-Donker kan verwijzen naar: Zonder licht, duisternis
https://nl.wiktionary.org/wiki/donker
-toestand dat er geen licht is, duisternis
---
Mocht je een afwijkende definitie van donker gebruiken, dus donker als -een situatie waar weinig licht is- dan kom je op de tweede zin in dit antwoord uit.
---
https://www.hillspet.nl/cat-care/healthcare/can-cats-see-in-the-dark
Hardnekkige kattenfabels:
...
Katten kunnen in het donker zien
Als het volledig donker is, kan je kat niets zien. Dit fabeltje is waarschijnlijk ontstaan doordat katten wel kunnen zien bij heel weinig licht. Dat komt doordat hun pupillen zich enorm kunnen verwijden om al het beschikbare licht op te vangen.
Toegevoegd op 24 november 2018 19:32: tekst