Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom miauwt mijn kat nooit?


Hij miauwt bijna niet tot nooit
Hij is niet ziek
Heeft maar 1 teek gehad.
12 jaar

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.3K
Ivana
5 jaar geleden
Er zijn nou eenmaal katten die niet of bijna niet miauwen. Daar hoeft niet persé iets mis mee te zijn. Ik heb een Blauwe Rus, die ik in 11 jaar tijd maar twee keer gehoord heb, :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een kat die niet meer kan miauwen heeft waarschijnlijk een stembandprobleem. De volgende symptomen passen hierbij:
Schor / afwijkend stemgeluid
Niet meer kunnen miauwen
Niet meer kunnen spinnen
Geluid maken bij het ademen
Benauwdheid (soms aanvalsgewijs)
Oorzaken
Ontsteking / abces
Poliep
Tumor
Diagnose
Om de stembanden goed te kunnen bekijken moet een kat onder narcose worden gebracht. Meestal wordt een bronchoscopie gedaan, waarbij weefselmonsters worden weggenomen.
(Lees meer...)
fremar
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Het is helemaal niet zeker dat er iets medisch aan de hand is met de kat van de vraagsteller. Die is waarschijnlijk prima in orde.
Rieneke1
5 jaar geleden
Ik heb je niet gemind, maar je geeft antwoord op een vraag die niet is gesteld. Het gaat over een kat die niet/nooit mauwt, niet over een kat die altijd heeft gemauwd maar dat ineens niet meer doet. Dan zou ik trouwens eerder aan een simpele keelontsteking denken.
Er zijn een paar mogelijkheden: de kat opent het bekje, je verwacht een mauw, maar je hoort niets. In dat geval mauwt de kat op een zodanig hoge frequentie dat wij het niet horen.

Er zijn echter ook katten die gewoon niet mauwen. Mauwen doen katten niet van nature met elkaar: alleen jonge kittens kunnen om hun moeder mauwen. In contact met mensen behoudt de kat een aantal kitteneigenschappen waarvan mauwen er een is. Het werkt natuurlijk ook uitstekend: de kat mauwt, en wij reageren. Omdat het echter aangeleerd gedrag is wat niet van nature in de volwassen kat zit, zal niet iedere kat het vertonen.
(Lees meer...)
Rieneke1
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding