hoe kan ik mijn hond afleren dat ze steeds in me handen bijt, of eigenlijk bij iedereen zodra je een beetje druk doet. ze is pas 1 en ik heb haar nu

een maand, het bijten wordt steeds vervelender, af en toe loopt ze achter me aan dan mag ze niet in me handen bijten die draai ik weg en zeg nee en dan bijt ze in me bil voordat ze wegloopt alsof ze wil zeggen zo die krijg je nog, uiteraard corrigeer ik dit meteen! (ben erg bezig met de adviezen van cesar millan)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
46.9K

Het beste antwoord

Cesar Milan ken ik niet. Het is wel heel belangrijk dat je dit nu afleert, voordat het echt een keer mis gaat. Het is dominant gedrag. En....jij bent de baas!
Hier wat basistrainingen om de juiste hierarchie te bevestigen:
Kan ze goed afliggen? Leer haar dat! Als ze het goed kan laat je haar de hele dag door op commando afliggen. Direct, niet na drie keer ofzo. Als ze dat doet beloon je haar uitbundig. Een koekje is prima. Zo gaat ze het leuk vinden om naar jou te luisteren.
Je kunt dit natuurlijk uitbreiden naar meer inspirerende oefeningen, maar dit is een heel belangrijke basis.

Ook heel belangrijk is hoe je haar voert. Ze krijgt pas te eten nadat jij gegeten hebt. Ze moet eerst gaan afliggen. Ze mag pas gaan eten als jij het zegt. Maak er een spelletje van. Zodat ze het leuk gaat vinden dat ze van jou mag eten.

Als ze je bijt straf je haar duidelijk. Slaan heeft in principe geen zin. Je tanden laten zien, een heel streng nee en met je hand ferm over haar neusgrijpen wel. Of, als dit niets helpt mag je haar een keer flink in haar nekvel grijpen en schudden. Dit deed haar moeder ook toen ze als pup ondeugend was.... Ze herkent dus dit gebaar. Je moet echter wel zeker van jezelf zijn en echt niet bang, want half werk kan een averechts effect hebben.

Als dit allemaal niet baat, of als je merkt dat je misschien soms al een beetje bang voor haar bent is het de hoogste tijd om professionele hulp in te schakelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

corrigeren is inderdaad de beste oplossing en dan leert ze het vanzelf af. Je moet het vooral niet zielig vinden om het beest bijvoorbeeld een tik te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb jij ooit een hond een andere hond een tik zien geven??
Snapt een hond helemaal niets van.....hij wordt hooguit onzeker of angstig, omdat zijn roedelleider gestoord gedrag (on-honds) vertoont. Dus een min van mij, Trudydezus vanRu....
Ivana
13 jaar geleden
Een slecht advies -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Rudy de broer van (ongetwijfeld) Trudy, het is absoluut niet on-mens om een hond te bijten : dat begrijpt hij tenminste...maar onze arreme tanden komen niet door die dikke nekharenkraag heen!!! Je kan je hond als correctie wél in de neusbrug bijten : niet de 'spiegel'(waar de neusgaten in zitten), maar het deel van de snuit waar je hand omheen past voor een dominante beloning. Als hij echt alle perken te buiten gaat : grijp hem in z'n nekvel, en bijt in zijn snuit (tussen ogen en neusspiegel : echt z'n snuit....) hij zal helemaal begrijpen, dat dit een 'no-no' is....en dit bevestigt voor de hond, dat zijn roedelleider tenminste een 'goed-funktionerende' hond is. Een tik zal dat never-nooit doen.
Mijn labrador is nu 3 en deed dat ook toen ze een jaar was. Het is gewoon speels en puppy gedrag. Het gaat vanzelf over na mate de leeftijd. Hetzelfde geldt voor schoenen pakken dat leren ze ook als je ze goed corrigeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed, dat je de adviezen van Cesar Milan in de praktijk brengt. Maar dat is dan meteen ook moeilijk toe te passen!
Dan weet je ook, dat het gaat om hoe je vanbinnen bent: kalm en assertief zijn. Je hoeft niet eens wat te zeggen: het gaat om wat je uitstraalt.
En corrigeren door haar in de nek een tikje of zacht knijpje te geven, direct als ze iets doet wat niet mag.
Je hebt haar 1 maand en ze is een jaar, dus het is geen jonge pup meer: ze moet gedrag, waar ze kennelijk mee is weggekomen de 11 maanden voordat ze bij jou was, afleren.
Veel met haar gaan lopen aan de riem.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan ook genegenheid zijn dat de hond zachtjes bijt.
een tik geven of slaan, NO WAY!!!
Hapt/bijt ze, stop je handeling, kijk dr aan en zeg streng, duidelijk, foei!
ga niet schreeuwen, maar wees duidelijk.
Praat niet, maar geef dr slechts 1 woord-commando.
Zodra zij niet bijt, meteen met een hele hoge stem belonen, door te zeggen, goed zo en geef dr een knuffel.
Consuquent zijn, keer op keer en het gedrag is over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij de hond corrigeert nadat ze gebeten heeft ben je al te laat. Uit jouw verhaal komt ook naar voren dat de hond eigenlijk niet toestaat dat jij van haar wegloopt. Woorden als NEE of FOEI zijn mensenwoorden en zeggen de hond nagenoeg niets. Belonen is ook iets voor mensen. Dieren belonen elkaar ook niet bij goed gedrag. Zorg dat jij duidelijke grenzen stelt. Eerst jij door de deur...dan de hond. Geef de hond pas zijn voer als jij je eten op hebt. Stop een spelletje wanneer jij dat wilt.
Negeer de hond als ze opgewonden is.
Kijk elke dag naar CM en let vooral op hoe hij de mensen traint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden kunnen inderdaad niet het verschil zien tussen goed en kwaad. Zoiets is voor meneer pastoor weg gelegd ;-)

Maar ze zal wel degelijk voorbeeldig gedrag koppelen aan iets leuks en probleemgedrag aan een straf indien dit ook door jou zo wordt aangeleerd. Dus als ze braaf af gaat liggen en netjes wacht tot jij als baasje teken geeft dat ze naar je toe mag komen, gaat ze dat lekkere 'snoepje' dat ze als beloning krijgt echt wel koppelen aan het gestelde voorbeeldige gedrag. Voor een hond is duidelijk en consequent herhalend handelen belangrijk om dit aan te leren.
Gebruik daarom altijd dezelfde woorden wanneer je een snoepje of aaitje geeft ( bvb Flinke meid!) of een knauw zet met je hand (shh, gelijk cesar 't doet) Zo kan je na voldoende herhalen op onregelmatige momenten de snoepjes of 'knauw' weglaten en alleen verbaal de hond helpen herinneren. Let wel, na verloop van tijd zal de hond je verbale opmerking negeren als je ze niet af en toe ondersteunt met een fysieke beloning of straf.

Ik vind belonen net zo belangrijk of zelfs belangrijker in het africhten van hondjelief. bvb als ze je een lekje geeft, direct beamen met 'Flink zo!' en een koekje geven. je kan zelfs nog eens hetzelfde 'kusje' vragen en dan pas het koekje geven. Tenminste... als je zelf wilt dat je hond iedereen gaat staan aflekken die ze aardig vindt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf vind ik caesar Milan een beetje lachwekkend :)
Mijn labrador Daisy is nu 2 jaar en bleef maar piepen snacht toen ze klein was. Ook wilde zij niet mee in de auto.
ik heb toen het labrador handboek gekocht en ben hier echt te spreken over!

Ik zie dat dit een oud bericht is maar misschien heeft iemand anders ook veel plezier van dit boek.
Hier kan je lezen wat dit boek precies is:
https://reviewland.nl/labrador-pup-opvoeden-handboek