Kan mijn kat dood gaan aan niesziekte?

Mijn dierenarts zei dat mijn kitten inderdaad niesziekte mee had gekregen van der familie,
maar mijn kat is niet sloom en rent hele dag door. De arts zei: "Als ze hele dag huis door rent dan ga ik haar wel inenten." Maar ik maak me toch zorgen of ze niet iets moet krijgen tegen niesziekte of werkt inenting tegen niesziekte?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Uit de bron:
"Vaccinatie tegen niesziekte bij de kat voorkomt ernstige symptomen. Een kat is echter niet volledig beschermd na vaccinatie en kan dus nog besmet worden met niesziekte. Deze besmetting geeft meestal dan maar milde symptomen. Katten die een verhoogd risico lopen besmet te worden kunnen het beste ieder jaar gevaccineerd worden. Katten die uitsluitend binnenshuis gehouden worden moeten minimaal éénmaal per twee jaar ingeënt worden."
In het ergste geval kunnen katten er inderdaad aan overlijden. Uit de andere bron:

Ongevaccineerde katten, kittens, oude katten en katten met een verminderde weerstand hebben een grotere kans om ernstig ziek te worden van niesziekte. Behalve een neusverkoudheid kunnen deze dieren ook een longontsteking krijgen. Door een slechte eetlust en uitdroging kan de algemene gezondheid van deze dieren snel verslechteren. In het ergste geval kunnen dieren aan de ziekte overlijden.
5 jaar geleden
Als een kat ingeënt is kan de kat nog steeds niesziekte krijgen maar hij zal er veel minder ziek van worden. Zwakke katten die niet ingeënt zijn die niesziekte krijgen zullen sneller overlijden dan niet ingeënte gezonde katten. Hou je kat in de gaten en probeer zijn weerstand hoog te houden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helaas blijft niesziekte altijd sluimerend aanwezig, alleen hebben katten er geen hinder van. Maar als een kat niet 100% gezond is kan de ziekte weer heftig worden en kunnen ze er flink beroerd van zijn.

Ik heb een poes die inmiddels 6 jaar is en als kitten behandeld is tegen niesziekte.
Ze is heel levendig en loopt de hele dag buiten te dartelen.
Ondanks dat ze elk jaar ge-ent wordt werd ze vorig jaar ineens heel sloom, had pijn in haar keel, at slecht. De niesziekte sloeg weer toe. Na behandeling van de dierenarts liep ze een maand later weer te dartelen.
Samengevat: enting verminderd het risico en verbetert de weerstand, maar toch moet je ze in de gaten houden. Als de nieszieke heftig wordt, dan kan levensbedreigend worden op het moment dat ze stoppen met eten.