zien honden en katten dingen vanuit een ander perspectief?

vaak hoor je dat honden en katten dingen anders zien dan mensen. is dit zo? hoe zien ze de wereld dan? en hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik ook wel willen weten?

Antwoorden (4)

katten zien wat minder verschillende kleuren dan wij mensen, en bij schemering zien ze haarscherp.
vergelijken is moeilijk, want wij zijn echte zichtdieren, terwijl katten leven in een wereld van geuren die voor ons niet te bevatten is.
wat zou het leuk en interessant zijn een dag een geliefde kat te zijn :)
Rieneke1
13 jaar geleden
Ga maar eens op je knieen liggen of plat op je buik, dan zie je ongeveer de wereld zoals een hond of een kat die waarneemt. Dat komt door de hoogte waatop de ogen geplaatst zijn. Beide zien stereoscopisch en hebben hun ogen nodig voor de jacht, dus het beeld zelf zal qua indeling en scherpte niet zoveel verschillen van het onze.

Wel weten we dat katten minder kleuren waarnemen omdat ze mer op licht/donker afgaan en daarom ook in het donker (niet stikdonker) beter zien dan wij, en dat honden naast een visuele wereld een wereld vol geuren waarnemen. Maar hoe dat allemaal zal zijn of voelen, is voor ons alleen maar een kwestie van fantaseren ; we zullen ons er nooit echt een concrete voorstelling van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de opbouw van het oog kunnen zowel honden als katten heel goed bewegingen waarnemen : als jachtdieren hebben ze dit heel erg nodig. Ook afstand/diepte inschatten kunnen ze veel beter dan wij.
Het heeft te maken met het aantal staafjes in het netvlies : google maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zien met name de kleuren blauw, groen en geel en tinten daarvan. Daarnaast kunnen ze van ver heel goed zien, maar leg iets voor hun neus en ze kunnen het niet vinden.