Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn oudere poes met mijn jongen kitten overweg kan?

Ik heb een poes van 9 jaar oud die heel schuw is, ze heeft nooit haar moeder gekent en komt uit een moeilijk nest. Nu hebben wij van vrienden een nieuwe kitten erbij een mannetje. Die is na 8 weken bij ons gekomen en is ontzettend speels en goed geaard. De kitten komt uit een goed nestje. Het probleem is dat in het begin toen de poes de kitten de les wou geven wie de baas is over het huis hielden wij haar weg van hem. Elke keer als ze elkaar zien maken ze ruzie, echter na een paar seconden blijft de jongen kitten speels op de grond liggen terwijl de oudere poes boos blijft aanstaren. Ze komt ook niet meer bij ons op de bank zitten en laatst zeiden de buren dat de poes nu vaak bij hun te vinden is.

We hebben het stom aangepakt, ook hebben de katten 1 kattenbak samen en de bakjes worden niet echt gescheiden qua eten (al 3 maanden lang). De oudere poes eet vaak brokjes van de kitten en andersom. De kitten is niet veel bezig met de oudere poes die is ontzettend speels en speelt met alles om hem heen. De oudere poes begint nu opeens ook met speeltjes te spelen maar als we met haar proberen te spelen loopt ze weg.

Beide katten liggen wel vaak op 1 bed tegenover elkaar te slapen of in een ruimte eentje op het bed en andere op een matras. Wij dachten misschien als de kitten wat ouder is dat het dan wel bijdraait.. de poes ziet er wel nog goed uit. Haar vacht is nog goed en ze eet ook normaal.

Ik vraag me af kunnen we iets doen om de katten samen te brengen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
Rieneke1
5 jaar geleden
Voor 2 katten is het van belang van alles er 3 te hebben, op afstand van elkaar. Dus 3 drinkbakken, eetbakken, kattenbakken, rustplekjes, uitkijkplekjes, krabplanken enz enz.

Antwoorden (1)

Je zegt het zelf al: je hebt het niet verstandig aangepakt, en helaas kan je de eerste indruk nooit meer overdoen. Sowieso is het altijd het beste katten bij elkaar te zetten die in dezelfde levensfase zitten. Een kat ouder dan 8 geldt als senior en zit waarachtig niet op zo'n speels kleintje te wachten. Verder is het toch wel vragen om problemen op latere leeftijd als je een kitten veel te vroeg uit het nest haalt, want zo krijgen ze niet de kans zich belangrijke sociale vaardigheden eigen te maken. De beste leeftijd is tussen 13 en 15 weken.

Het beste wat je nu kan doen is van voren af aan te beginnen en een langzame (her)introductie te doen. Overhaast niets en neem voor iedere stap ruim de tijd. Succes!
Rieneke1