Ik wil mijn puppy het bijten in mijn vingers afleren, door te gaan piepen/huilen als een hond als ze dit doet. Kan dat kwaad?

Het helpt wel, ze stopt elke keer als ik dat geluid maak en ze kijkt me heel vragend aan. Ik wil haar natuurlijk niet in de war maken ofzo, zou het kwaad kunnen om dit te doen? En zou het helpen?? Ze heeft ontzettend scherpe tandjes, en ik wil gewoon dat ze in haar speeltjes en kluifjes gaat bijten ipv in mensen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (7)

Nee, dat kan geen kwaad. Het werd ons zelfs aangeraden tijdens de puppytraining die we deden met onze pup. Niet dat we moesten piepen als een puppy, maar wel dat we op een 'overdreven' zielige manier "aaauuww!" konden zeggen/roepen. Het bijten gaat meestal sowieso wel over, maar je mag een hond best duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ze je bijt, ook al is het maar 'spelen' en niet kwaad bedoeld. Daar heeft ze inderdaad haar speeltjes en kluifjes voor. Succes en heeeeeeel veel plezier met je nieuwe huisgenoot!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!!
in de periode dat ze gaan wisselen willen ze nog wel eens op je vingers/hand kauwen daarna word dat een stuk minder.
je kan het ze afleren door een commando te geven [heel kort] waarmee je duidelijk maakt dat je iets niet wilt.
maar als je flink met hem/haar speelt dan bijten ze ook omdat dat hun enige wapen is maar ze mogen niet door bijten.
de hond kan doormiddel van een knauw ook duidelijk maken dat hij/zij iets niet wilt dat is een soort waarschuwing dat je niet verder moet gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de bedoeling is dat de hond leert dat een hand niet is om mee te spelen, maar om een aai van te krijgen, als je er mee laat spelen zou ze angst kunnen krijgen van je hand, dat zit er achter.

verzin/maak een lappenpop waar ze haar tanden in kan zetten,geef een bal, een tennisbal, geef liever niet een oude schoen, dat is een vrijbrief naar alle schoenen en dat wil je niet hebben, geloof me..!
het beste is, zoals gezegd, iets waar ze haar tanden mee kan oefenen. een stuk touw lijkt ideaal, maar als het een dominante hond is: niet doen, dit bevordert dominantie en kan uitlopen op agressie tegen de baas/roedelleider(s).

succes met dat schatje! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niko
11 jaar geleden
hoezo bevorderd een stuk touw dominantie?puur uit nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het verbaasde mij ook toen ik het hoorde... touwtrekken blijkt het ultieme spel te zijn van "de dominante hond" om nóg dominanter te kúnnen worden... hoe bedoel je ! :)
je geeft als roedelleider de ander de kans om zijn dominantie te ontwikkelen/te benadrukken zelfs, door de hond blijvend te laten trekken aan het touw, er in op te gaan.
that´s it, maar nogmaals bij dominante honden.
niko
11 jaar geleden
omdat mijn hond dominante trekken vertoonde,zorgde ik bij het touwtrekken dat hij nooit won.ik beëindigde altijd het spel met de eis dat hij het eerste losliet.wij vonden het een fijn spel.het kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat goed ! bedankt voor je reactie, maar zonder die kennis was het wel een fout spel geweest, en derhalve een goed advies van mij.
niko
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel!
Ivana
11 jaar geleden
Trekspelletjes niet doen met een pup, voornamelijk niet omdat de tanden nog niet geheel 'verankerd' zijn en het schadelijk kan zijn voor het gebit en de stand van de elementen. Verder kan je met iedere hond trekspelletjes doen mits je weet hoe de verhouding moet liggen tussen winnen en verliezen in verband met het karakter van de betreffende hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de aanvulling, ivana!
Lijkt mij geen kwaad te kunnen, maar waarom zou je dat doen?
Simpel op een iets hardere toon "NEE" zeggen en onmiddellijk stoppen met het spel (heel belangrijk!!) is voldoende.
Meteen als ze stopt belonen met je stem en een aai en weer doorgaan met spelen.
Zodra ze haar tanden weer gaat gebruiken in jouw velletje, liever vlak ervoor, weer met enige stemverheffing "NEE" zeggen en het spel meteen stoppen. Je kunt haar direct erna ook iets aanbieden waar ze wèl in mag bijten en prijzen als ze dat ook doet.
Net zolang, totdat ze het doorheeft, en dat is waarschijnlijk heeeeeeel snel!!!
Bijten doen we niet in mensen ;-)
Ontzettend veel lol gewenst met de training!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Inderdaad,gewoon nee zeggen en stoppen met spelen of aaien,in de plaats daar voor bijvoorbeeld een speeltje of flostouw geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doe ik allemaal al, maar het lijkt niet echt door te dringen. Als ik haar een speeltje geef gaat ze daar wel mee spelen, maar 2 minuten laten is mijn hand toch weer leuker. Als ik piep, stopt ze er écht mee. Dus dat lijkt effectiever te zijn, vandaar. Maar ik dacht, ik vraag het even, voordat ik dr een trauma bezorg ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Is ook niet zo belangrijk HOE je het doet. Wat ik wel een punt vind is, dat je haar veel zult moeten afleren (en aanleren natuurlijk) en om nou steeds te gaan piepen....LOL. Misschien is het dan toch handiger als je 1 signaal geeft voor alles, zodat ze meteen begrijpt: bij dat woord is het klaar, zoiets.
Ivana
11 jaar geleden
Dat piepen is inderdaad effectief. Dat zorgt voor de bijtrem. Honden onder elkaar doen dat ook, maar pas als het bijten bedreigend wordt. Bij speels bijten wordt de 'piep' nooit gebruikt.
Ik zou dit dus niet eender behandelen als zaken waarbij het woord 'klaar' een commando tot stoppen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het is niet zo dat het werkt bij alles, vandaar mijn idee om ook niet te piepen bij bijten in de hand.
Bovendien: als de pup met spelen bijt in de hand, dus speels bijt, dan vind ik dat dit óók afgeleerd moet worden. Honden onderling bijten mekaar ook speels en dat is okee.
Er moet dus onderscheid komen voor de pup tussen: mensen bijten we dus niet en nooit (we gebruiken de mond niet, zoals Cesar Millan zo mooi zegt LOL) en bij andere honden is het okee.
Ivana
11 jaar geleden
Lees
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry?????
Ivana
11 jaar geleden
Er liep een brits korthaar over mijn toetsenbord (logé), toen werd er gebeld en heb ik het maar zo gelaten. Nu weet ik niet meer wat ik schrijven wilde. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL!
Wil je tegen de Britse korthaar zeggen, dat ik het heb gelezen? ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...in het Brits graag, anders krijg je een Babylonische Spraakverwarring... LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk dringt het niet al te snel door. Je hond is nog een baby... Vol houden en consequent zijn. Dan leert je pup het vanzelf. Dat bijten gaat overigens vrij vanzelf over zolang je de grenzen duidelijk genoeg blijft aangeven.
Bij toeval stond er in het blad Hondenmanieren van deze maand (september) een heel verhelderend artikel over het bijten van honden. Onder de titel 'hoe geremd bijt uw hond', werd een classificatie in het bijten van een hond gegeven..

Het is een zeer verhelderend artikel, waarin werd beschreven dat je een hond de kans moet geven speels te bijten om hem te leren waar de grens ligt. Een hond moet ook leren, dat hij best speels in je hand mag bijten, best je arm mag pakken bij uitnodiging tot spel, maar dat er een grens bestaat in de kracht die hij daarbij mag gebruiken.

Verbied je nu iedere aanraking van de hondenbeet met jouw huid, dan zou de hond nooit leren waar de rem moet liggen.

Ik begrijp dat hondentandjes tot 12 weken erg pijnlijk zijn, daarna zijn het geen 'naaldjes' meer, maar zijn de topjes wat afgesleten. Het zou heel verstandig zijn om dit blad op de kop te tikken. Het was ook voor mij (en ik heb echt veel verstand van hondengedrag) een nieuw inzicht. Piep dus heel zacht en kort als het zeer doet, maar maak er verder geen punt van. Biedt het dier vervolgens een stevig iets aan wat blijvend van hem is en waar hij zijn gebitswisseling ook mee door kan komen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder, bedankt! (en de anderen natuurlijk ook!)
En nu mijn tip, werkt gegarandeerd. Je neemt een spuit...
Oke flauw.

Bij onze pup (nu een ouwe zak) hebben we het afgeleerd, door op het moment dat de puppy in je vingers bijt/kauwt je vingers allemaal tegelijk te gaan bewegen, en ietsje verder in de bek te duwen.

Voor de pup is dat een heel akelig gevoel, en hij/zij krijgt er kokhalsneigingen van. Dus zonder lelijk te hoeven doen of vreemde geluidjes te maken zal de hond bijten in de hand, en de reactie die erop volgt als negatief gaan ervaren. Daardoor zal hij/zij er uit zichzelf mee stoppen :-)

Bij ons was dit het advies van de puppytrainer en fokster. Het werkte binnen 2 dagen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt me een prima manier: plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga ik uitproberen!
Ik zou niet gaan doen alsof je pijn hebt. De hond zou dit mogelijk verkeerd kunnen interpreteren en net vaker gaan bijten.

Aan de hand van de manier waarop je je vraag stelt kan ik opmaken dat je de hond het op een manier wil afleren die hij zeg maar 'instinctief' zou kunnen begrijpen. Dus zou ik het anders aanpakken: stel je in de plaats van de hond, als je iets doet wat niet mag, van wie verdraag je het dan om gecorrigeerd te worden? Inderdaad, meestal van de moeder. Dus probeer eens een puppy bij 'moederhond' te observeren. Hoe gedraagd moederhond zich als ze het gedrag van haar kleine puppy beu is? Probeer dat gedrag over te nemen, de puppy zal het gedrag herkennen van zijn moeder en het waarschijnlijk makkelijker aanvaarden. Vul het overgenomen gedrag van 'moederhond' eventueel aan met het voor een tijdje negeren van de hond.

Stel je weer een beetje in de plaats van de hond: als de hond bijt, had hij dan een andere keuze? Misschien deed je hem pijn en was hij ten einde raad en besloot hij dat enkel (zacht) bijten nog kon helpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Daki, de pup zal altijd als hem pijn wordt gedaan piepen. Dat is een natuurlijke reactie, die tussen pups in het nest altijd geldt als de ene pup de andere te hard aanpakt. Dat piepen stelt de bijtrem in werking en het bijten of pijn doen zal onmiddellijk stoppen. Als de eigenaar een pup pijn doet zal hij bij schrik eerst piepen en niet bijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde alleen maar: mogelijk wordt het piepen (onbewust) genegeerd?