Hoe kan het dat er schuim uit de bek van mn griekselandscjildpad komt?

Onze griekze landschildpad ong ( 14 ) jaar zat vandaag buiten totdat er opeens schuim uit zn bek kwam en de hele tijd met zn mond open zat. Het is ook wel 33 graden nu, en hij heeft geen schaduw plekje in de tuin. Nu zit hij onder schaduw en heb ik hem een halfuurtje in en bak met lauw water gezet. Graag wil ik tips wat ik nu moet doen, want ik maak me een beetje zorgen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dierenarts bellen, die kan je zeggen of het nodig is dat je langs komt met je schildpad.
Rieneke1
10 jaar geleden
Idd een vraag voor de dierenarts.
En heel tof dat je op het idee kwam het beestje wat schaduw te geven.

Antwoorden (1)

Je Griekse landschildpad moet altijd kunnen beschikken over schaduwrijke plekjes! Zorg altijd dat de schildpad kan schuilen voor de zon. Landschildpadden zijn, ondanks hun voorliefde voor een zonnig plekje, ook zeer gevoelig voor oververhitting. Dit kan zelfs dodelijk zijn!

Zorg er ook voor dat de schildpad droog kan zitten. Enkele dagen en nachten met regen en lage temperatuur kunnen al een longontsteking veroorzaken.
Let er ook op dat hij niet in de tocht zit.

Als de Griekse landschildpad ergens last van heeft dan is het vaak een verkoudheid, luchtwegproblemen of een ontsteking. Daarbij kunnen ze ook schildrot krijgen en geïnfecteerd raken met Salmonella bacteriën, wormen en andere parasieten. Heeft de schildpad vieze ogen, vieze neus, vieze bek, dof of beschadigd schild, verminderde eetlust, zachte ontlasting of verminderde activiteit, dan is hij waarschijnlijk ziek. Neem bij twijfel contact op met een in reptielen gespecialiseerde dierenarts.