Kan ik sproeien van katten afleren?

Ik heb in korte tijd 2 katten met blaas ontsteking gehad (en 1 had ook kristallen in de urine)
Beide gaan sproeien en/of plassen op "verkeerde" plaatsen als ze blaasontsteking hebben.

Normaal is het geen probleem: als de blaasontsteking over is, is het plas-probleem ook weer over.

Beide zijn nu weer gezond.
Maar ze blijven op 1 TV meubel sproeien. (onbewerkte teak)

Ik heb 2 vragen:
- Kan ik het sproeien op een of andere manier weer afleren?
- Kan ik de geur uit mijn teak-houten meubel weghalen?

Toegevoegd na 23 minuten:
Het is 1 vrouwtje, en 1 mannetje.
Beide zijn volwassen en beide zijn gecastreerd (5 en 6 jr oud)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ja, dit kan. Echter, het vraagt veel tijd & energie:

Katten sproeien tijdens territoriale twisten, tijdens agressieve ruzies, en tijdens seksuele aanvaringen. Het grootste deel van de katten sproeit alleen buitenshuis. Zo maken ze op onzichtbare wijze hun aanwezigheid in een territorium kenbaar aan andere katten. Katten delen hun territorium d.m.v. “timeshare” achtig gedrag, wat wil zeggen dat ze elkaar door de geurmarkeringen niet te vaak tegen hoeven te komen. Sommige katten sproeien binnenshuis. De oorzaak hiervan ligt vaak in conflicten tussen de verschillende katten die in één huis wonen, of omdat de kat zich bedreigt voelt door de katten buitenshuis.

Wat kunt u doen?:

Castreer of steriliseer uw kat.

Probeer erachter te komen waarom uw kat sproeit. Als het bijvoorbeeld zo is dat uw kat dit uit reactie op de katten buiten doet, blokkeer dan het uitzicht van uw kat. Als uw kat reageert op de geur van andere katten buiten, wellicht door een openstaande deur of door geurtjes aan uw schoenzolen, kunt u misschien de deur dichthouden en uw schoenen buiten uittrekken, voor u binnenkomt.

Probeer andere katten bij uw huis weg te houden.

Als uw kat op één of meerdere vaste plekken in huis sproeit, kunt u proberen de betreffende plekken minder aanlokkelijk te maken door aluminiumfolie, een omgekeerd vinyl tapijt of plasticolie op de betreffende plekken te plaatsen. Houdt er wel rekening mee dat katten in dergelijke gevallen vaak gewoon nieuwe plekken uitkiezen om te sproeien.

U kunt ook proberen om ander gedrag uit te lokken, juist op de plekken waar de kat meestal sproeit. U kunt bijvoorbeeld juist daar zijn etensbakje neerzetten, of kattenspeeltjes neerleggen.

Er zijn verschillende sprays in de handel met geurtjes die kalmerend werken. Er zijn katten die hier erg goed op reageren.

Medicijnen kunnen ook goed helpen bij een sproeiprobleem. Er zijn verschillende soorten medicijnen verkrijgbaar die bewezen effectief zijn tegen een hardnekkig sproeiprobleem. Mocht u deze optie overwegen is het altijd beter om dit via uw dierenarts te doen, en niet zelf te gaan dokteren.

Maak en houdt de besproeide plekken goed schoon met een enzymhoudend schoonmaakmiddel (bv: Biotex), dit werkt het beste om de geurtjes te elimineren.

Mocht de kat erg vasthoudend zijn in het sproeigedrag, en heeft u verder alles geprobeerd, kunt u proberen om in elk geval de schade zoveel mogelijk te beperken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doki, bedankt voor je tips + Dit kon je niet weten:
Ik woon op een boerderij, waar geen katten verder in de buurt zijn. Geen enkele buur heeft ook katten.
Dus katten-van-buitenaf is het in mijn geval niet. Ik ga in ieder geval eens proberen met voer op de plekken zetten. Waarom werkt zilverfolie?
Het is in dit geval een lage kast, daar zou ik die folie dan rechtop tegenaan moeten zetten? Het vrouwtje is een wat angstiger beestje, vrij laag in de rang orde. Maar het mannetje is juist een heel rustige. Ook niet agressief / domein-gericht. Ik baal er zo van :(
Normaal is het gewoon weer over, als de blaas problemen over zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zilverfolie vinden ze niet fijn om overheen te lopen. Hierdoor krijgen ze een afkeer van je kast. Pak je kast, als dat mogelijk is, even in met aluminiumfolie. Mijn kat heeft het ook een tijdje gedaan (op vloerbedekking), nadat ze weg gelopen was. Er ligt nu een bureaustoel ondergrond (weet niet hoe het precies heet, zo'n hard plastic mat) en ze sproeit er niet meer.
Rieneke1
11 jaar geleden
katje, met folie en dergelijke probeer je het sproeien tegen te gaan, zonder je te verdiepen in de oorzaak.
verstandiger is het de oorzaak van het sproeien te achterhalen, en die weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten gaan terug naar de plek waar ze eerder geplast / gesproeid hebben. Dus wanneer je de plek goed hebt schoongemaakt en af hebt gedekt met folie, zal de kat (normaal gesproken) niet meer sproeien.
De oorzaak is niet altijd weg te halen. Zoals ik omschreef, is mijn poes gaan sproeien toen ze een keertje weg was gelopen. 'de ruimtes waar geplast wordt, moeten zeer goed schoongemaakt worden met een niet te sterk ruikend schoonmaakmiddel (neutraal, bijv. vloeibare groene biotex), evt. daarna alcohol erover druppelen. Er is ook een speciale geurspray (Urine-off) verkrijgbaar. Dit is nodig om te voorkomen dat de katten (door het achterblijven van de geursporen van de urine) herhaald op dezelfde plekken gaan plassen'
http://www.plusdierenklinieken.nl/in_huis_plassen_kat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doki, wij hadden vroeger een vrouwtje, en die plaste maar op 1 plek op het kleed, als we op vakantie waren geweest.
Dat had geloof ik (denk ik) met woede te maken.
"jullie weg, ik boos" Dan kan ik me helemaal voorstellen, dat het prima helpt.
Net zoals jouw weggelopen vrouwtje.
Maar die was ook niet ziek.
Mijne zijn dat geweest (nu niet meer) toen ze begonnen (voor de 3e of 4e keer) Ik kan er niet de vinger op leggen, of goed uitleggen, maar dit "voelt" anders. (ik schaam me een beetje voor zoiets stoms)
Daar kan jij weer niks mee, sorry.
Want ik vind je tips wel degelijk goed en behulpzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets om je voor te schamen hoor! Ik ben zelf ontzettend dol op de pluizenbol thuis ;-).
Er zijn speciale gedragsdeskundigen. Deze kijken mee naar het gedrag wat je kat laat zien. Misschien is dat een idee?
http://www.kattengedragsdeskundige.nl/
http://www.felineke.nl/
http://www.cats-eyes.nl/#
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!

Andere antwoorden (4)

Neer, je kunt dit niet afleren maar dankzij castratie kan dit sterk verminderen en zelfs stoppen.

De geur krijg je weg met een spray die je bij de dierenspeciaalzaak kunt halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide zijn gecastreerd (al jaren)
Mijn kater is geholpen, maar heel af en toe sproeit hij nog (volgens de dierenarts normaal). Als hij klaarstaat om te gaan sproeien jaag ik hem weg. Dit werkt goed, maar als je het niet ziet, dan lukt het dus niet. Succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn dierenarts zegt dat ook poezen kunnen sproeien, ook als ze geholpen zijn. Het enige wat je kunt doen is ze laten schrikken als je het toevallig ziet, dit werkt bij mij. Ik heb het ook met vieze geurtjes geprobeerd, maar dat werkt averechts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
apart; dat katten overal plassen bij blaasproblemen is bekend, maar als gecastreerde dieren sproeien, is dat meestal uit onzekerheid.
urine-off is prima spul om de geur te verwijderen.
spuit daarna wat feliway op de plek, of plak er wat wattenschijfjes die je flink langs de wangen van de kat hebt gehaald.
kijk verder eens goed of er iets te vinden is waardoor de katten zich onzeker voelen, en probeer dat op te heffen.

voor de zekerheid: heb jij de katten gezond verklaard, of is dit door de dierenarts gecheckt?
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord (ik geef je zelf een +) Ik had het vrouwtje juist niet-gezond verklaard, omdat ze dit bleef doen. Na uitgebreide anti-biotica en urinary-dieet) Haar urine is op kweek gezet en er zat een fractie van kristallen in, maar te weinig om actie op te ondernemen of om deze klachten te verklaren. Zij noemde het idiotoop (suggereer jij ook) Ook van het mannetje is de urine onderzocht. Ik vind het vreemd, omdat ze dit beide "gewoon" vaker hebben gehad en dan stopten, wanneer ze weer gezond waren. Ik heb het sproeien tot nu toe altijd als blaas-ontsteking-"diagnose' gezien (niet echt diagnose, maar tijd om met urine naar de dierenarts te gaan) PS ze zijn beide begonnen, toen ze werkelijk klachten hadden (urine).
Dus niet zomaar.
Rieneke1
11 jaar geleden
dank voor de plus! je bedoelt ideopatisch, oftewel zonder aanwijsbare oorzaak.
blaasontsteking bij katten is zelden bacterieel.
vaakt helpt ab dan ook niet.
ik geef liever meloxicam; pijnstillend en ontstekingsremmend.
overleg eens met je dierenarts, mogelijk is plassen toch nog wat pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Rieneke. Ik moet zo lachen om mijn verkeerd-gehoorde-woord.
Beide katten hebben ab en metacam gehad. :( Mijn man zag ze beide ook buiten sproeien. Ik heb sinds een maand dat zwerfkatje in huis. (weet je misschien?)
Hij raakt mooi ingeburgerd.Overdag is hij in de woonkamer, soms zie ik hem op de trap naar boven. Maar ik geloof niet dat hij daar al "woont".
Als hij wil eten, of 's nachts, dan is hij nog in de gang, met eigen mandje en eigen bak.
In het begin was er wel wat gedoe, maar nu ruikt iedereen aan elkaar. Er lijkt echt geen stress te zijn, voor hem. Ik denk nu, dat we een kattenluikje moeten maken.
Dan kan iedereen ook naar buiten, als ze willen.
Want de 2 sproeiers willen vaak naar buiten, als ze moeten plassen. (als ik ze niet naar buiten doe, zie ik ze in de bakken plassen) Het vrouwtje is onmogelijk, dat het plassen nog pijn doet: daarvoor waren er veel te weinig kristallen in het bloed. Het mannetje heb ik niet op kweek laten zetten. pfff.. rotprobleem. Dank je als je nog antwoord hoor.
Ik ben echt op zoek. Heb mijn hele leven veel katten (nu 10) en hardnekkig sproeien heb ik nooit gehad. Tot nu toe...
Ik heb een groot huis en overdag komen ze ook buiten. 's nachts niet, omdat ze dan wel eens werden aangereden aan de weg.
Rieneke1
11 jaar geleden
hoi katje,
medisch: op kweek zetten doe je om te kijken of er bacterien in het spel zijn, en zo ja welke, zodat je gericht ab kan geven.
zoals gezegd is dat maar zelden het geval.
gruis (kristallen ) kan de da zo onder de microscoop zien.
het is zeker niet onmogelijk dat je poes toch nog wat last heeft, en baat zou hebben bij meloxicam en/of een blaasontspanner.
dat moet je even met je da overleggen. gedrag: zoals gezegd sproeien katten die gecastreerd zijn vnl uit onzekerheid.
de komst van het nieuwe katje zou er heel goed mee te maken kunnen hebben.
k zou zeker feliway gaan gebruiken, en het naar buiten kunnen zal zeker ook kunnen helpen.
laat je nog even weten hoe het gaat?
Sproeien gaat alleen over bij castratie. De geur kan uit het teak hout te worden gehaald door het teak te olien. Of wat ik doe ik gewoon een doekje met allesreiniger en goed erop wrijven.