Mijn konijn draait rondjes om zijn eigen as / jaagt zijn staart achterna. Wat betekent dit?

Mijn konijn begint op willekeurige momenten plots rind zijn eigen as te draaien. Je kan hem dan wel even tegenhouden maar vanaf je hem loslaat begint het opnieuw. En een paar minuten later is het dan weer gedaan.
Heeft iemand misschien een idee wat dit gedrag betekend?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe is het nu met je konijn? Ik heb een konijntje gehad en die deed dit ook, maar kort daarna viel hij steeds om en hield zijn kopje ook helemaal schuin alsof de wereld voor hem op de kop stond. Dit bleek een neurologische aandoening te zijn en helaas was er niets voor hem te doen. Hopelijk is dit niet het geval bij jouw konijn.

Antwoorden (2)

is hij gecastreerd? Dit kan een teken zijn dat hij wil paren.
In zo'n geval hoor je meestal ook een bromgeluidje.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee hij is niet gecastreerd. Ik heb hem nog geen geluidjes horen maken, maar zal er eens extra op letten
Ik denk dat het geen slecht idee is om hier toch even een dierenarts naar te laten kijken. Konijnen kunnen dit namelijk doen in "normale modus" als ze zich min of meer "vervelen" maar... er zijn ook neurologische aandoeningen waarbij een konijn dit doet. Omdat ik niet kan zien "hoe" je konijn de rondjes loopt is het lastig om dus zo uitsluitsel te geven op je vraag.