Heeft mijn kat een Ras? Zo ja, welke of heeft hij gewoon geen ras?

De moeder van mijn kat is Zwart met witte pootjes en borst, de vader van mijn kat hebben wij nooit gekend en is waarschijnlijk een zwerfkat. Wij denken dat onze kat het witte van zijn moeder heeft en de rest van zijn vader. Wat zeker is, is dat hij een mengelmoes is dus geen echt ras heeft. Maar welke ras zou zijn vader kunnen hebben en welke ras zijn moeder? G

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (3)

Het 'ras' heet heel simpel: huis-tuin-en-keukenkat.

Niet te verwarren met de Europese korthaar, welke een écht ras is waar deze kat erg op lijkt !

De Europese korthaar is een erkend ras dat lijkt op de van nature voorkomende katten die vroeger in de Europese dorpen en steden leefde. Het ras is ontwikkeld/gefokt vanuit de gewone tamme katten. Veel mensen in Nederland gebruiken de term Europese korthaar voor de huis- tuin en keukenkat, maar dit is geheel onterecht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook wel vuilnisbakkenras genoemd toch of niet?
Ivana
5 jaar geleden
Volgens mij gebruik je de term 'vuilnisbakkenras' alleen voor honden, niet voor katten. :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe ik het geleerd hebt is dat een "bastaard" een ander woord is voor vuilnisbakkenras en dit woord "bastaard" heeft als definitie de kruising van rassen van planten en dieren. Wellicht heb je gelijk en is een bastaard bij een kat enkel "een huis- tuin- en keukenkat" juist.
Een kat met zulke strepen in zijn vacht wordt een Cyperse kat genoemd. Kenmerkend zijn daarbij de streepjes op zijn voorhoofd die enigszins de vorm van een 'm' hebben.
De cyperse kat is geen echte raskat en als zodanig kan je hem geen speciale karaktereigenschappen aanrekenen die bij een bepaald ras horen. Als de moeder zoals jij aangeeft zwart met witte bef en pootjes is, zal de vader waarschijnlijk een cyperse kater zijn. Waarschijnlijk is hij , net als de moeder, een (gekruiste?) Europese korthaar.

Buiten Europa is de Europese korthaar een ontzettend zeldzaam kattenras. Binnen Europa daarentegen is de Europese korthaar een veel voorkomend kattenras en zijn er ook veel niet-raskatten die de uiterlijke kenmerken vertonen van de Europese korthaar, meestal omdat ze kruisingen zijn met een Europese korthaar en een ander kattenras.
amc
5 jaar geleden
De kat op de foto is, wat in een asiel en bij een dierenarts, omschreven wordt als:
Europees korthaar, cypers met wit.
Het eerste is een aanduiding van raskenmerk (korthaar en verder geen bijzonderheden, lijkt op een normale Europese huiskat) en de tweede is een kleureigenschap. In dit geval dus het cypers en wit.
Is uw kat een "ras"? Niet één van het soort dat men op tentoonstellingen zal tegenkomen, maar verder... Nou ja onder de verzamelterm "europees korthaar" dus.
Kattennestjes hebben vaak meerdere "donoren" dit wil zeggen meer vaders kunnen voor 1 nestje bij een moederpoes gezorgd hebben. Daarom komt het soms voor dat je in een nest meerdere verschillende kleuren hebt zitten terwijl paps en mams geen van twee die kleurkenmerken dragen. Uw kat kan dus best op paps lijken en niets van mams mee hebben gekregen in kleur. Kan ook zijn dat de kleuren van uw kat van een voorouder meegekomen zijn in de genenpoel. Hoe dan ook, het hoeft niet persé een combi te zijn van 1 witte kat met een cyperse kat die dan tweekleurige kittens kregen. Kan wel... maar dat is echt meer een toeval dan dat het wet is.
Wel een hele mooie en lieve kat die op de foto.