Kan je exil vlooienspray gebruiken na dat je je kitten hebt ontvlooid met een pipet?

Onze kat heeft na de ontvlooing nog steeds levende vlooien hoe kunnen wij hem nu behandelen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Nee dat kan zeer zeker niet. Ik weet niet wat voor pipet je hebt gegeven, en hoelang je moet wachten voor het werkzaam is. Sowieso stel je dit soort vragen het best aan je dierenarts, die ook nieuwere generatie middelen in huis heeft ipv Exil. Voor nu kan je een vlooienkammetje gebruiken en de vlooien verdrinken in water met een drupje afwasmiddel.En geef liever geen Exil meer, dat is, zeker bij overdosis, ellendig spul.
Rieneke1
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Exile is toch dat spul met gif erin, waar katten aan dood kunnen gaan. Ik had er een spuitbus van, voor in huis. Die heb ik ongebruikt weg gegooid. Ik laat mijn katten inenten tegen vlooien. Werkt perfect, al jaren geen vlooien meer gehad.
Rieneke1
5 jaar geleden
Exil heeft wel tot de dood van katten geleid, omdat mensen ze Exil voor hondjes gaven. Het is ouderwets spul en op zich veilig mits je secuur bent. Ik zou liever een minder ouderwets en veiliger middel bij de dierenarts halen. Vs vraagt het nu, maar hoeveel mensen zullen niet nadenken en het gewoon geven terwijl de kat al is behandeld?
Ik zou sowieso naar de dierenarts gaan. Veel middelen uit de dierenwinkel werken niet meer omdat de vlooien resistent zijn geworden. De dierenarts verkoopt meestal middelen die wel werken. Ze zijn vaak een stuk duurder maar omdat het wél werkt ben je uiteindelijk goedkoper uit dan steeds pipetjes en andere middeltjes aan te moeten schaffen. Verder is het inderdaad goed om te kammen met een vlooienkam. En let vooral goed op waarmee je de kat behandeld. Veel middeltjes zijn niet geschikt voor jonge kittens en dus erg gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Die pipetjes zijn eigenlijk bedoeld als preventief middel, die geef je 1 keer in de zoveel tijd en dan krijgen ze geen vlooien, teken en zo. Dit is dus niet bedoeld als behandeling. Wat je nu moet doen is naar de dierenarts gaan, daar kunnen ze je tabletjes geven (volgens mij moet je die dan 1,5 dag 2 x per dag geven, dus 3 tabletjes in totaal als ik het me goed herinner, het is wel een tijd geleden dat mijn voorgaande hond het had en ik weet natuurlijk ook niet hoe groot je kat is, maar het is niet zoveel gedoe.) Hierdoor gaan ze zelf op de huid een stof uitscheiden waardoor de beestjes allemaal dood gaan, het is heel effectief. Ook eventuele mandjes/kussentjes waar de kitten op gelegen heeft of goed heet wassen of een paar dagen in een vuilniszak stoppen zodat die beestjes doodgaan. Daarna zou ik om de 6 maanden zo’n pipetje doen, het is niet zoveel werk en het is uiteindelijk goedkoper dan dat je iedere keer vlooien moet bestrijden en ook veel fijner voor je kat zelf. Dat middeltje om ze te bestrijden kun je overigens niet zelf gewoon kopen, ik zou ook geen dingetjes zelf proberen vooral met een jong dier. Gewoon even je fouten inzien en je dierenartsrekening betalen. Succes ermee!