Hoe verklaar je dit eetgedrag van kat?

Mijn kat is sinds ongeveer 2 maanden aan het
‘kwakkelen’. Het begon met steeds minder eten, na onderzoek bij de dierenarts besloten dat zij nog niet sterk genoeg was voor narcose (ze was afgevallen). Week later at ze bijna niks meer en toch maar narcose en operatie ondergaan. Er zat een rotte kies en die is getrokken. Sindsdien eet ze weer steeds beter. De operatie is drie weken geleden. Vorige week kon ze wel 5/6 zakjes eten op een dag op. Ze had enorm honger, bleef eten. Deze week eet ze alweer twee dagen niet uit zichzelf. Ik voer haar met een lepeltje.

Ook eet ze elke keer weer ander voer. Dan weer gourmet, dan weer sheeba, dag later weer eigen merk van de supermarkt. Ene dag eet ze gourmet, volgende dag ‘lust’ ze dat niet en weigert ze gourmet te eten en wil ze bijvoorbeeld weer sheeba. Wat ze dan ook maar weer één dag eet/lust.

Hoe kan het dat het eetgedrag van mijn kat zo vreemd is? Wisselen van voer, ene week ontzettend veel eten en honger hebben, andere dag weer niks (willen) eten.

Ook kan het verschillen of het op schoteltje ligt (dan eet ze niet) of dat ik het voer van een lepeltje (dan eet ze wel).

Valt dit gedrag te verklaren? En zo ja; hoe komt het dat ze zo’n raar eetpatroon heeft ineens?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Als ze echt honger heeft eet ze echt wel laat haar met rust en zet gewoon eten op een schoteltje en ga niet steeds kijken of ze gegeten heeft.

Antwoorden (1)

Wij kunnen hier wel gaan gissen naar de oorzaak, maar zekerheid heb je als je bloedonderzoek hebt laten doen. Ontstekingen in de bek kunnen behalve hartfalen ook nierfalen veroorzaken, en sowieso is nierfalen een veel voorkomende kwaal bij katten.
Nierfalen veroorzaakt misselijkheid, waardoor de kat minder eetlust heeft.
Oudere katten kunnen dan juist weer veel eten door een overactieve schildklier, ook bepaald geen zeldzame aandoening.
Best ga je dus weer naar je dierenarts voor een grondig bloedonderzoek.
Rieneke1