Hoe kan je een nieuwe kanarie bij een andere kanarie doen van hetzelfde geslacht?

Mijn kanarieman die inmiddels ruim 5jaar oud, zit altijd alleen in zijn kooi.
Formaatkooi: 45 x 28 x 63cm. Hij is geringd en gekocht bij een dierenwinkel. (de kweker was verkoper in de dierenwinkel en vertelde dat 2kanaries samen niet zingen). Achteraf gezien natuurlijk heel stom om de kweker te geloven: de kanaries fluiten ook gezellig samen in dierenwinkels waar ze met meerdere zitten.

Ik overweeg een mannetje toe te voegen, nu ik steeds vaker lees dat kanaries sociale dieren zijn.

Ik vermoed dat mijn kanarie heel dominant is: als je al een nieuwe stok in zijn kooi ophangt begint die al te krijsen. Dat kan een tijdje duren. Door dit gedrag durf ik geen nieuwe vogel toe te voegen. Ik ben bang dat het direct vechten wordt. Daarnaast heb ik geen extra vogelkooi. Het is ook niet de bedoeling dat ik straks 2kooien hebt met kanaries.

Ik heb weleens gelezen dat 2mannetjes bij elkaar vechten wordt in bepaalde periodes tot de dood er letterlijk opvolgt. Omdat ik dit natuurlijk niet wil heb ik me er nooit goed in verdiept.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Geloof de verkoper nou maar! Twee kanaries in een kooi zingen niet meer. Ja, af en toe fluiten, dat kan, maar fluiten is geen zingen.
Dat ze in de winkel wel zingen als ze met meerdere zitten, komt omdat jonge kanaries niet zingen om een vrouwtje te imponeren, maar om te oefenen. Als ze apart zitten en elkaar niet kunnen zien, zullen volwassen kanaries wel zingen.
Het heeft geen enkele zin om in zo'n kleine kooi twee vogels te huisvesten. Dat zorgt voor stress. Meerdere kanaries kan je alleen in een volière huisvesten en dan nog alleen met één man en twee poppen (vrouwtjes).
Alleen in de huiskamer zal je veel aandacht aan het dier moeten geven en hem af en toe de gelegenheid moeten bieden om los door de huiskamer te vliegen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! door dit antwoord snap ik waar het verschil zit tussen dierenwinkelvogels en kooivogels. In volières hoor je ze vaak met elkaar samen zingen daardoor ben ik in verwarring gebracht. Ik weet nu ook meteen als ik een tweede kanarie neem in zijn eigen kooi dat ik moet zorgen dat ze elkaar niet zien omdat ze anders niet fluiten.