Ik wil starten met hardlopen samen met mijn hond, maar hij is enthousiast. Hoe moet ik dit aanpakken?

Hoi!
Ik wil gaan starten met hardlopen samen met mijn hond.
Het betreft een husky.
Wandelend trekt hij niet veel. We maken veel kilometers.
Maar als ik begin met rennen raakt hij enthousiast natuurlijk is leuk voor hem.
Erg leuk maar niet zo comfortabel.

Hoe moet ik dit gaan aanpakken.
Gewoon even doorbijten tot we langere afstanden kunnen lopen, in de hoop dat hij dan doorkrijgt wat het comfortabelst voor ons beide is? Kan iemand mij helpen met plan van aanpak?

Ik moet zelf ook nog opbouwen, mijn plan is om in zes weken op te bouwen naar half uur per dag. Ik denk dat het het beste is als ik mijn hond dan meteen mee neem, zodat zijn lichaam ook rustig kan opbouwen? Ik begin met 3x 3/4 min en dan telkens een minuutje meer, met pauzes van 2 min wandelen. Gelijk 3x 10 min is een beetje veel denk ik?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Ivana
5 jaar geleden
Bij een Husky die al twee jaar is en waarmee je normaal langere afstanden in wandeltempo loopt, hoef je echt niet bang te zijn dat 5 km hardlopen hem overbelast. Let wel: voor iedere hond is een temperatuur rond de 25 graden te veel om lang en zeker hard te lopen. Maar zelf moet je dat bij die temperatuur ook niet doen. Ga dan liever in de vroege ochtend of late avond lopen. Zorg ook dat de hond niet hardloopt op asfalt wat lang in de hete zon heeft gelegen. Zijn voetzolen zijn kwetsbaar.
Je kunt voor jezelf meerdere sites vinden waar je je hardloop/opbouwprogramma's kunt inzien. Dan krijg je een professionele begeleiding en tips. Maak je over de hond niet druk, maar zorg wel dat ze na afloop de gewenste verzorging krijgt: rust, vers water. Zorg ook dat de hond een half uur rust krijgt voordat ze weer een volle etensbak krijgt aangeboden.
Grotere honden kunnen namelijk een maagtorsie krijgen als dat de snel na inspanning gegeven wordt.

Antwoorden (1)

De tijden en afstanden die je noemt zijn voor de hond te verwaarlozen. Ik heb het nu over een hond van 9 maanden of ouder. Je hoeft dus met de opbouw voor de hond geen rekening te houden.
Dat hij enthousiast is is duidelijk. Een Husky is geheel gebouwd op het trekken van sleden en het lopen van superlange afstanden. Hij zal van nature dus enthousiast zijn en blijven. Dat krijg je er niet uit. Je moet van goede huize komen, wil je die spontaniteit in kunnen dammen en hem rekening te laten houden met jouw tempo.
Daarom wordt bij het laten lopen van een Husky bijna altijd gebruik gemaakt van een slede of een slede op wielen en van een harnas met borstband, zodat trekken voor de hond een natuurlijk gebeuren is. Als alternatief wordt de hond ook wel voor een grote step geplaatst, zodat je de hond de step laat trekken.
Maar het samen lopen met de eigenaar is voor de hond een sukkeldrafje en als de hond jong is, moet je hem echt trainen in zelfbeheersing.
Ivana
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zou hij in 1x 30 min/5km kunnen hardlopen? Of is 15 min een beter plan?
Hij is twee jaar. Is geen rashond maar wel een echte husky, 22kg. In dat geval denk ik dat ik beter eerst zelf opbouw en daarna kijk of het gaat lukken. Anders is canicross misschien nog wel leuk. Maar wie weet lukt het zonder te trekken. Ik heb ergens hoop dat als het langere afstanden zijn, dat hij dan na het begin niet meer trekt. Merk zelf met het wandelen ook dat hij zelf de rust op zoekt na een bepaalde tijd. Slede en step heb ik zelf bij bevriende huskys gezien maar dit is toch niet wat ik wil, idee is dat ik ook moet sporten :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie trouwens!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zoals @Ivana ook al schrijft: de Husky hond is gefokt om te werken, te trekken en te rennen. Daar wordt hij enthousiast van. Als hij zich moet gaan beheersen dan loop je de kans dat het een wegloper of sloper wordt. Je maakt er een gefrustreerde hond van. Ik raad je aan om toch voor canicross te kiezen.