Ik wil starten met hardlopen samen met mijn hond, maar hij is enthousiast. Hoe moet ik dit aanpakken?

Hoi!
Ik wil gaan starten met hardlopen samen met mijn hond.
Het betreft een husky.
Wandelend trekt hij niet veel. We maken veel kilometers.
Maar als ik begin met rennen raakt hij enthousiast natuurlijk is leuk voor hem.
Erg leuk maar niet zo comfortabel.

Hoe moet ik dit gaan aanpakken.
Gewoon even doorbijten tot we langere afstanden kunnen lopen, in de hoop dat hij dan doorkrijgt wat het comfortabelst voor ons beide is? Kan iemand mij helpen met plan van aanpak?

Ik moet zelf ook nog opbouwen, mijn plan is om in zes weken op te bouwen naar half uur per dag. Ik denk dat het het beste is als ik mijn hond dan meteen mee neem, zodat zijn lichaam ook rustig kan opbouwen? Ik begin met 3x 3/4 min en dan telkens een minuutje meer, met pauzes van 2 min wandelen. Gelijk 3x 10 min is een beetje veel denk ik?

Weet jij het antwoord?

/2500

De tijden en afstanden die je noemt zijn voor de hond te verwaarlozen. Ik heb het nu over een hond van 9 maanden of ouder. Je hoeft dus met de opbouw voor de hond geen rekening te houden. Dat hij enthousiast is is duidelijk. Een Husky is geheel gebouwd op het trekken van sleden en het lopen van superlange afstanden. Hij zal van nature dus enthousiast zijn en blijven. Dat krijg je er niet uit. Je moet van goede huize komen, wil je die spontaniteit in kunnen dammen en hem rekening te laten houden met jouw tempo. Daarom wordt bij het laten lopen van een Husky bijna altijd gebruik gemaakt van een slede of een slede op wielen en van een harnas met borstband, zodat trekken voor de hond een natuurlijk gebeuren is. Als alternatief wordt de hond ook wel voor een grote step geplaatst, zodat je de hond de step laat trekken. Maar het samen lopen met de eigenaar is voor de hond een sukkeldrafje en als de hond jong is, moet je hem echt trainen in zelfbeheersing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100