Vanaf wanneer kunnen kittens zonder melk?

Ik heb twee kittens opgevoed met de fles (moeder is spoorloos). Ze zijn inmiddels zeven weken. Eentje eet ontzettend veel vast voedsel en drinkt daarnaast aardig nog wat melk. De ander eet weinig en drinkt ook nauwelijks melk (eerder dronk deze nog wel normaal melk). Beide kittens dronken voorheen meer melk. Nu vraag ik me af of ze misschien te oud worden voor melk en dat het misschien niet meer nodig is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.4K
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik zou sowieso even met de slecht drinkende kitten langs de dierenarts gaan. Voeding is erg belangrijk op die leeftijd. En een kitten verzwakt zeer snel. En als je daar helemaal nog niet geweest bent, met allebei.

Het beste antwoord

Vanaf 4 tot 5 weken na de geboorte kunnen de kittens bijgevoerd worden met kittenvoer, liefst met blikvoeding. Dit is zacht en daarom gemakkelijk te eten. Kittens moeten 5 tot 6 keer per dag gevoerd worden. U kunt het blikvoer op een schoteltje geven, uw kitten zal nog wel moeten leren eten van een schoteltje. Dit kunt u doen door een beetje eten op uw vinger te doen en dat af te laten likken. Vervolgens doet u uw vinger op het schoteltje, totdat het kitten het eten van het schoteltje likt. Op een leeftijd van 6 tot 8 weken zijn de meeste kittens aan het vaste voer gewend.
Voor kittens die met de fles worden grootgebracht, probeer je iets eerder te beginnen met vast voedsel, begin tijdens week vier.

Voeg enkele dagen lang gepureerd vlees toe aan de flesvoeding. Speen de kittens dan op precies dezelfde manier als de natuurlijk opgroeiende kittens.

Sommige kittens houden niet van vleespap en die gaan direct over op vast voedsel. De hoeveelheid kun je dan aanpassen naar behoefte. Kittens kan je best aanleren vast voedsel te eten door een klein beetje voedsel in hun mondje te steken. Dit herhaal je regelmatig tot ze het volledig aangeleerd hebben vast voedsel op te nemen. Wees tijdens die periode alert voor ondervoeding.
fremar
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Normaal gesproken blijven ze melk lekker vinden, en als je zelf niet mindert blijven ze gewoon drinken.
Vanaf 7 a 8 weken kun je gerust gaan minderen, zodat ze 1 a 2 weken later helemaal geen melk meer drinken.
Wat het vaste voer betreft: mijn ervaring is dat sommige katten een uitgesproken voorkeur of afkeer van bepaald voer kunnen hebben. Probeer daarom gerust ook iets anders.
Gewone droge brokken (speciaal voor kittens) gaat meestal het best.
Kies wel een goed merk. Goedkopere huismerken eten ze toch vaak wat slechter, en ik vermoed dat de voedingswaarde ook wat minder is.
5 jaar geleden
Als je een kitten uit een nestje haalt heeft die als het goed is geen melk meer nodig bovendien is melk dat niet van de moeder komt niet al te gezond voor je kat/poes/kitten
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar deze kittens hebben geen moeder dus dat is niet van toeppassing. Het is inmiddels als zover dat ze enkel vast voedsel eten.