waarom word een oververhitte hond bij de poten afgekoeld?

Ik zag op het nieuws een arme labrador die door zijn baas in de auto was opgesloten. Hulpdiensten koelde het arme dier met natte doeken aan de poten van de hond af. Ik vroeg mij waarom niet gelijk zijn lichaam ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
5 jaar geleden
Dat vraag je je idd af. Er gaan allerlei theorieën rond waarom je een hond alleen zus of alleen zo mag afkoelen, maar ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo in. Oververhitte honden koel je mijns inziens het best over het hele lichaam. Op universiteitsklinieken wordt het iig wel zo gedaan.

Antwoorden (2)

Honden kunnen niet zweten zoals wij via ons hele lichaam. Een hond moet hijgen om zijn lichaamstemperatuur op peil te houden en ook via zijn poten kan hij warmte kwijtraken. De hond zweet dus eigenlijk via zijn mond en een beetje via zijn voetzooltjes. Hun vermogen om overtollige warmte af te voeren is hierdoor beperkt. Daarom wordt een hond bij de poten afgekoeld.
Toegevoegd op 03 juni 2018 09:33: bron
SimonV
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt Plus +
LeonardN
5 jaar geleden
Hmm, de informatie klopt, maar ik snap de conclusie nog even niet. Als een hond niet kan zweten lijkt me het juist handig de hond nat te spuiten met water over zijn hele lichaam. Zo imiteer je juist zweet. Stel je voor dat je zelf niet meer zou kunnen zweten, dan zou je ook de hele dag met een plantenspuit rondlopen. Afkoeling door water(vocht)verdamping is een proces dat los staat van de mogelijkheid om zelf dat vocht aan te maken. "Honden kunnen niet zweten zoals wij via ons hele lichaam. Een hond moet hijgen om zijn lichaamstemperatuur op peil te houden en ook via zijn poten kan hij warmte kwijtraken. De hond zweet dus eigenlijk via zijn mond en een beetje via zijn voetzooltjes. Hun vermogen om overtollige warmte af te voeren is hierdoor beperkt"
Juist "Daarom wordt een hond bij de poten afgekoeld."
Zie ik niet zo. "Daarom is het extra zinvol een hond nat te maken over het hele lichaam zodat de hond nu net als zwetenden organismen af kan koelen."
Zou ik zeggen.
SimonV
5 jaar geleden
Nee. Als je de bovenkant van honden met een ondervacht nat maakt, dan werkt dit tegengesteld. Het water sluit de vacht en zorgt voor een broeieffect waardoor de hitte alleen maar toeneemt.
De buik natmaken zou wel kunnen.
http://www.roodhof.com/nieuwsbericht/
LeonardN
5 jaar geleden
Ok, maar die uitleg heeft invloed heeft dan ook invloed op je antwoord lijkt me.
Ik bedoel een geschoren poedel zou je dan dus prima op de kale plekken kunnen koelen ongeacht het feit dat ze daar niet zweten.
(overigens zou het wel zo kunnen zijn dat honden niet zweten onder hun vacht ivm met hun vacht)
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN, je huid nat maken met koud water heeft in eerste instantie een tegengesteld effect.
Door koud water trekken de huidvaatjes in een reflex samen, zodat ze (bijna) geen warmte meer afstaan.
Iets dergelijks gebeurt er in je maag als je iets kouds eet of drinkt.
Vandaar dat hete thee beter helpt dan koud water.
Deze reflexen moet je bij het hele afkoelingsproces meenemen.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zou ook zeker niet zeggen dat het water koud moet zijn. Eerder kamertemperatuur. Overigens kan te snel en te hard afkoelen van een hond (of wat dan ook) een net zo negatief effect hebben (onderkoeling).
SimonV
5 jaar geleden
"k bedoel een geschoren poedel zou je dan dus prima op de kale plekken kunnen koelen ongeacht het feit dat ze daar niet zweten": het verkoelende effect op de voeten zal groter zijn dan een lauwe doek over z'n buik.
LeonardN
5 jaar geleden
"het verkoelende effect op de voeten zal groter zijn dan een lauwe doek over z'n buik." Hoe kom je daar zo ineens op? Ik mis even de redenering. Baseer je dat op wat reddie zegt?
SimonV
5 jaar geleden
De redenering die je mist heeft Teusvh inmiddels gegeven.
Als je je lichaamstemperatuur omlaag wilt brengen kun je het beste daar koelen waar de aders het dichtst aan de oppervlakte liggen. Doordat het bloed stroomt wordt de temeperatuurdaling direct verdeeld over het lichaam. Dat is aan de hals (en het hele hoofd), maar ook in de knieholten, de oksels e.d.
Bij een hond zijn dat heel de poten.
Ook bij paarden is het heel gebruikelijk om na een stevige sportprestatie de benen af te spuiten, om de lichamstemperatuur weer omlaag te brengen.