Mijn agapornis verzamelt papiersnippers, is dit nestdrang?

Zij (tenminste, dat denken we) maakt steeds dunne maar lange strookjes van de krant. Daarna neemt ze dat strookje dan mee naar een (op de zij-liggende) plantenbak bovenop de kast. Als je allee al in de buurt komt van de kast, begint ze het al te verdedigen.
We weten niet zeker of het een vrouwtje is. Maar we hebben haar een keer (in de kooi) bij andere agapornissen gezet, daar begon ze meteen met haar vleugels wijd en met de staart omhoog te zitten.

Is het een vrouwtje? En is dit nestdrang? Kan ik binnenkort een eitje verwachten? Want er is geen andere aga in de buurt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (1)

Ja zeker is dit nestdrang. Je kan eitjes verwachten, maar die zou ik dus weghalen als ze onbevrucht zijn. Een vogel op onbevruchte eieren laten zitten is zinloos en niet goed voor de vogel.
Waarom zorg je niet voor een partner, dan raakt het dier niet zo gefrustreerd.

Kan je aan het uiterlijk niet zien of het een pop of een man is? Neem haar/hem mee naar een vogelkweker en vraag wat hij ervan vindt. In de meeste gevallen is er een klein grootte verschil als het niet aan veerkleur te zien is. Overigens slepen beide geslachten met papiersnippers als ze samen zijn en gaan nestelen, dus over het geslacht zegt het niet zoveel. Als ze een eitje krijgt heb je natuurlijk wel zekerheid.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Ivana. Bedankt voor je reactie. Als ik eitjes heb, zal ik ze direct uit het 'nestje halen'. Ik wil (nog) geen andere vogel erbij omdat deze handtam is, echt heel erg tam. Hij gaat bij ons zitten, zoekt warmte bij ons... dat willen we nog niet kwijt. Ook omdat ze nog geen jaar oud is, willen we haar liever nog bij ons houden. Bij een agapornis is het heel moeilijk en bijna onmogelijk om aan het uiterlijk te zien of het een pop of man is. Daarvoor zou ik bepaalde veren uit moeten trekken die dan op dna getest worden. Het geslacht maakt me niet zoveel uit om er zoveel moeite voor te moeten doen.
Omdat ze niet alleen de papiersnippers maakt, maar ook vaak met de vleugels wijdt, staart omhoog zit, zou ik eerder denken dat het een pop is.
Ivana
10 jaar geleden
Je kan ook aan de stand van de bekkenbeenderen voelen of het om een popje gaat, maar daarmee moet je ervaring hebben. Heb zelf met agaporniden en forpus gekweekt. Misschien leuk om te weten dat bij gebrek aan een juist geslacht agaporniden het ook met gelijke sekse 'doen', maar als ze in haar eentje al in de juiste popjes-stand gaat zitten zal het wel een popje zijn.
Bij zo'n tamme vogel zou ik ook geen partner zetten. Ze zijn vreselijk leuk alleen, als je er tenminste genoeg tijd voor hebt. Maar ik begrijp dat dat bij jou het geval is. ;)