Wel of geen kat erbij met een toch al angstige kater?

Vorig jaar hebben we haast tegelijktijd twee jonge katertjes gekregen. Afgelopen winter is de ene daarvan overleden. Die we nu nog hebben is heel bang en angstig en laat zich ook herhaaldelijk in huis jagen door de andere katten uit de buurt, en daar hoeven ze echt niet veel voor te doen.

Verder is het een heel lieve en sociale kat die zich graag laat aanhalen en die ook vertederend lief en zorgzaam was voor die andere toen die afgelopen winter zo ziek was (hij bracht de zieke zelfs -tot mijn mindere schik- muizen die hij gevangen had). Hij houdt alleen niet van veel drukte, bij bezoek verschuilt hij zich onder de bank tot het bezoek weg is.

Nu hoorden wij dus pas van een a.s. nestje bij ons in de buurt waar wij evt. ook een jong katje van kunnen krijgen, maar nu weten we eigenlijk niet wat het beste is voor onze 'oude' kater. Zou het hem kunnen helpen om over zijn angsten heen te komen, of maken we het dan alleen nog maar erger?

We willen deze absoluut niet missen doordat hij dan gaat weglopen oid. Hij is wel gecastreerd en blijft ook (nu nog) trouw dichtbij huis. Zit de kans erin dat hij alsnog weg gaat lopen wanneer we er een katje bij aanschaffen of dat hij nog banger gaat worden? Of zou het hem juist kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

als ik het goed lees, is jullie katertje een goed jaar oud.
ik denk dat het hem zeker goed zal doen er een kitten bij te zetten, zeker gezien dat hij vriendjes was met de overleden kat, dus sociaal ingesteld.
haal wel een goed gesocialiseerd katje in huis, liefst een katertje.
let er op, als je een kitten gaat uitzoeken, of dat nou particulier is of via een asiel, dat je een zelfverzekerd, ondernemend exemplaar mee neemt.

is het trouwens geen idee je tuin af te zetten. zodat je katten zonder stress naar buiten kunnen?
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tuin afzetten is helaas geen optie, maar ik ga af op jou expertise ;-)

Andere antwoorden (3)

Als ik jullie was zou ik het gewoon doen, neem dan wel een poes zodat het geen concurrent wordt. Grote kans dat de grote kater eerst de kat uit de boom kijkt maar daarna zich gaat ontfermen over dat kleine ding.
Misschien kunnen jullie een afspraak maken dat wanneer het echt niet lukt, jullie de kleine terug mogen brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ooit zoiets gelijks gedaan.ik had 2 zusjes,1 bleef na een tijdje over.ik vond dat zielig,dus nam ik een kleintje erbij.dat heeft even geduurd voordat er vrede in huis kwam(zeg maar 6 weken ofzo)maar nu ben ik toch blij dat ik t gedaan heb.ik ben veel werken,en ze hebben toch gezelschap van elkaar(elkaar schoonlikken vooral)ik zou ze wel rustig aan elkaar laten wennen..misschien met een afscheiding ofzo.ik woon sinds kort samen,dus er is weer een kat bijgekomen.omdat de reactie best heftig was,hebben we nu tijdelijk t huis in 2 gedeeltes gesplitst,doormiddel van een hekje van gaas.kunnen ze rustig wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Je huidige kat zit niet lekker in zijn vel. Wist je dat angst het meest voorkomende gedragsprobleem is? Een kat die angstig zit niet te wachten op zo'n jong ding erbij. Je kan beter proberen je kat wat zelfverzekerder te maken en mocht dit lukken, dan kan je altijd nog overwegen om er een kat bij te nemen. Dan zou ik je wel aanraden een kat van dezelfde leeftijd te nemen. Als je nu bij je 1-jarige kat een jong kitten zet, is het leeftijdsverschil te groot. Als je de mensen in jouw buurt het goed aanpakken zullen ze de kittens pas na 16 weken scheiden. Dan is jouw kat dus inmiddels ruim een jaar. Leeftijdsgenootje gaan het beste samen. Mocht je het toch echt graag willen, dan raad ik je aan om onderstaande site goed door te lezen. Daar staat onder andere meer over angst bij katten en hoe je katten het beste aan elkaar kan laten wennen.

Heel veel succes met alles, welke beslissing je ook neemt!