Kat van balkon gevallen - lijkt niets te hebben - toch naar de dierenarts?

Ik heb sinds een paar maanden 2 oude katten uit het asiel. Beiden met nierfalen, dus niet 100%.

Poes van 15 is net vanaf 3-hoog van het balkon gevallen. Ze zat bij de buren in de tuin in een hoekje te trillen toen ik haar kwam ophalen. Ze lijkt niets te hebben, loopt bij mij gewoon de trappen op en af en is opgehouden met trillen zodra ze weer thuis was. Is alleen enorm chagrijnig tegen de kater;)

Kan het zijn dat er inwendig toch iets mis is, wat ze goed verbergt? Het chagrijn tegen de kater is normaal als haar iets overkomt wat ze niet leuk vindt.

Toegevoegd na 1 dag:
Vannacht op de bank geslapen bij de katten en wakker geschrokken van elk geluid.
Vandaag vrij genomen, en eerst naar de dierenarts (zonder katten, ik pest ze daarmee pas als het echt nodig is).

Poes: omdat ze normaal beweegt, eet en drinkt, en zich normaal gedraagt moest ik alleen controleren of ze bloed plast. Gelukkig niet het geval.

Kater: constipatie, vrij normaal bij oude katten. Braken in dit geval ook, hij wil van dat ellende-gevoel af. Doordat die keutel aan het eind van zijn anus bleef steken wist hij niet hoe hij moest lopen. Persen levert infectiegevaar aan de anus, dus hij krijgt nu een licht laxerend middel door zijn eten.

Vanmiddag aan het knutselen geweest om die ene plek op het balkon waar ik geen gaas kon bevestigen toch gaas te krijgen. De poes durfde niet echt meer op het balkon, maar nadat ik daar een kwartiertje op mijn hurken heb gezeten kwam ze toch, en heeft heerlijk buiten gelegen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@vhpm @CaatPeeters: bedankt voor jullie antwoorden. Intussen ben ik een uur zoet geweest met de kater, die ineens alles overgaf, zijn achterpoten niet kon gebruiken, en helemaal zenuwachtig was. Kon niets op de bak. Uiteindelijk lag hij op de bank met 1 poot omhoog. Bleek hem een enorme keutel dwars te zitten, die ik gelukkig in een bakje kon opvangen. Nu loopt hij weer, en wilde nieuw eten. Blij dat ik rekening hield met problemen toen ik deze 2 probleemgevalletjes mee naar huis nam;)
Ik ga morgen meteen de dierenarts bellen, en hoop vannacht rustig te kunnen slapen;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat je eerst aan je nachtrust denkt en dan pas om je kat..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ytje, een kat die trappen loopt en precies zo reageert als normaal is geen kat die je na 12 uur 's nachts naar de dierenarts moet brengen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pelle, klopt...maar wel met een kat die plotseling braakt en zijn achterpoten niet meer kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was een ander exemplaar waar de oorzaak al van gevonden is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ytje: je had kunnen lezen dat het bij de kater een keutel was die er niet uit wilde. Dat ding zat klem bij de uitgang. Daarom hield hij zijn achterpoten zo raar. Toen die eruit was liep hij weer gewoon, zoals ik al schreef. Zou wel erg zijn om hem daarvoor midden in de nacht naar een dierenarts te slepen, zo'n feest is dat niet voor hem.
Wat mijn nachtrust betreft: ik heb op de bank bij de katten geslapen, en bij elk geluidje wakker geworden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kattebelletje, ik vind dat je het goed gedaan hebt zo gezien alles goed leek te gaan nadat poeslief gevallen was.
had zelf precies hetzelfde gedaan, zoals je al zegt.....de dierenarts is zeker niet voor hun lol. goed dat je nog even hebt geinformeerd, je gevoel (en observatie) bleek te kloppen. @Ytje.....jammer......waarom rot doen als je ook aardig kan zijn voor elkaar?????
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ostraat: dank je;)

Het beste antwoord

Ja, ga toch maar naar de dierenarts! Katten komen weliswaar meestal op hun pootjes terecht, maar onder hun kop zit geen pootje. Ze kunnen dus kaak-, nek- of schedeltrauma's aan een val overhouden. Omdat katten niet kleinzerig zijn, kunnen ze dat meestal goed verbergen. Dus neem het zekere voor het onzekere en ga even langs. Waarschijnlijk niks aan de hand (poot), maar neem toch liever geen risico!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Katten kunnen door hun lichaamsbouw grote klappen opvangen en er zijn zelfs gevallen bekend dat ze van grotere hoogten zijn gevallen - zonder enig schrammetje of inwendig letsel. Zolang ze nog normaal gedrag vertoont, hoeft u zich geen zorgen te maken - maar hou de kat natuurlijk de komende dagen wel even goed in de gaten of er geen verandering in haar gedrag optreedt. In dat geval is er een kans aanwezig dat er inderdaad iets mis is met de kat.

Overigens kunt u natuurlijk ook eerst telefonisch met de dierenarts(enpraktijk) overleggen wat er aan de hand is geweest als u het echt niet vertrouwt, voordat u erheen gaat. Waarschijnlijk kunnen ze u dan ook gerust stellen.