Goudvissen in een kleine kom.... ze happen naar lucht, maar ze zijn niet van mij wat kan ik NU doen?

Ik pas op goudvissen, en ik merk dat ze naar lucht happen. Vind het erg zielig zo'n te kleine kom! Ze gaan straks weer terug naar de eigenaar maar ik wil nu iets doen! Kan ik ze bv in een emmer doen, want ik heb geen grote bak. Graag tips!

Toegevoegd na 7 minuten:
Mag je ook warm water gebruiken als je schoon water geeft, omdat het water op temperatuur moet komen en als ik moet wachten totdat een emmer water op kamertemperatuur is ben ik wel een paar uur verder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.8K

Het beste antwoord

ik vind het heel normaal als je tegen de eigenaar zegt dat kommen (echt rond dus) echt niet meer kunnen. Je kunt hierover informatie van internet uitprinten en dat aan de eigenaar geven. Ik zie net dat het in Duitsland al verboden is en in Nederland heeft de Partij voor de Dieren zich hiervoor ook al sterk gemaakt. Ga dus niet voor de korte termijnoplossing (stress in een emmer) maar haal zelf bij de dierenwinkel een grotere plastic bak en overhandig hierin bij terugkomst van de eigenaar de vissen, plus rekening van de bak, plus documentatie.

Verschonen kun je het beste doen door elke keer een paar scheppen water eruit te halen en er schoon water voor terug te doen. Zo hebben ze altijd nog wat van hun oude water en is de overgang niet zo moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je kunt ze tijdelijk in een grote bak doen, zoals een emmer. Als de eigenaar weer terug is, kan je hem je idee, dat de vissen volgens jou in een te kleine kom leven, vertellen. Eventueel doe je hem een grotere kom cadeau. Dan weet je tenminste zeker, dat de eigenaar je advies niet direct naast zich neerlegt.
13 jaar geleden
Ja ze kunnen wel tijdelijk in een emmer.
Wat je eerst moet doen is uit de kom een diepvrieszak water vullen en daar de vissen in doen.
Dan een emmer water vullen en ongeveer een half uurtje de zak met vissen erin hangen.
Daarna kun je ze loslaten zwemmen in de emmer.
Waarom eerst in een zak zul je wel denken.
Dat is om de vissen aan de nieuwe temperatuur van het water in de emmer te laten wennen.
Er zit altijd verschil tussen het oude en nieuwe water en vissen kunnen daar heel slecht tegen, zo voorkom je dat ze door de overgang dood gaan. Succes ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op je vraag of die te donker is, is het antwoord dat dat voor een poosje niet zoveel uitmaakt.
Daar gaan ze niet dood aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm water lijkt me niet zo'n goed idee, in warm water zit erg weinig zuurstof voor de vissen.
Als je het wel doet, meng het dan voordat de vissen erin zitten en meet de temperatuur of het gelijk is.
Voor nu vind het andere antwoord ook een prima idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissenkommen mogen sowieso niet in een kom, omdat ze zo te weinig zuurstof krijgen, maar daar ben jij wel achtergekomen.

Doe ze in een emmer. maak de emmer eerst met heet water schoon. En goudvissen kunnen wel op 20 graden/23 graden. Dus doe er koud water in met een heel klein beetje heet water zodat het iets warmer is, maar kouder dan lauw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat de vissen naar lucht happen is omdat er te weinig zuurstof in het water zit. Dit komt doordat de kom te klein is, het water vervuild is, of de temperatuur van het water te hoog is.

Goudvissen zijn koudwatervissen. Het is beter om geen warm water te geven als je ze schoon water geeft. Zelf geef ik ze ook geen ijskoud water (lijkt mij gewoon niet fijn voor de vissen, al hebben ze er vlgs mij niks van), maar het schone water is toch behoorlijk aan de koude kant.

Goudvissen in zo'n kleine kom is inderdaad zielig. Niet alleen vanwege het weinige zuurstofgehalte in het water van die kommen, maar ook omdat ze wel wat ruimte nodig hebben om te kunnen zwemmen. De regel is dat ze per centimeter lichaamslengte één liter water nodig hebben.

In een emmer kun je ze wel tijdelijk doen, maar echt ideaal is het natuurlijk ook niet. Beter om het water uit de vissekom te verversen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de avond voor je het aquarium of de emmer in gebruik neemt en/of verschoond, een emmer met water in je huiskamer. Het water kan dan op temperatuur komen. In de dierenspeciaalzaken zijn er diverse middeltjes te koop om aan het (kraan)water toe te voegen, zodat het geschikt wordt voor de vissen. (niet noodzakelijk, maar helpt wel)

Een kom is nooit(!!) goed voor de vissen, ook al is hij groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn ook luchtpompjes te krijgen die via een poreuze steen luchtbellen door het water voeren. Dat brengt wat extra zuurstof in het water. Ook waterplanten doen dat, die heb je zeker nodig in een vissenkom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben het met iedereen hierboven eens.
geen warm water gebruiken, waterplanten toevoegen, liever gedeeltelijk dan ineens water verschonen, en ze liefst in een rechthoekige bak plaatsen. Mijn tip is dat een grote bak niet duur hoeft te zijn .Die heb je bij Ikea al voor 2 of 3 euro, bij de Hema verkopen ze ze ook. Doorzichtige plastic krat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissenkommen zijn een marteling voor vissen. Vooral koudwatervissen zoals goud en sluierstaartvissen kunnen enorm groot en erg oud worden.

Vaak worden ze niet ouder dan 5 jaar omdat ze in een kom met weinig ruimte zitten. Ze kunnen wel 30 jaar oud worden!

Ze horen daarom in een ruime aquarium thuis!

Vertel je vriend daarom eerlijk over de vissenkom en raad hem aan om een ruime aquarium te kopen. Die zijn vanaf 15 euro al te koop via marktplaats en vaak met filter en zuurstofpomp! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote emmer of bak tijdelijk gebruiken. Als de eigenaar weer terug is vraag je of hij n grotere heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er niet op willen passen als je er principieel op tegen bent dat goudvissen niet in een kom horen. Ik steun je want dat vind ik ook