Waar moet ik op letten bij het kopen van een cavia?

Ik mag 2 nieuwe cavia's uitzoeken, waar moet ik op letten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Waar je op moet letten: - Waar haal je ze vandaan. Bij de dierenwinkel een cavia kopen is eigenlijk in de meeste gevallen een nogal dieronvriendelijke keuze. Niet alleen bestaat er een heuze klein - dieren - bio industrie waar de zeugjes moeten doorparen en doorparen tot ze erbij neervallen, maar ook worden de minder aantrekkelijke hamstertjes, cavia's e.d. (magere, zielige, lelijke, oudere, te schuwe) op een nare manier om het leven gebracht. Tevens zitten knaagdierenasielen - het feit dat die al bestaan is eigenlijk al ernstig genoeg - vol met "afdankertjes" van gezinnen waarbij de kinderen er niet meer naar omkeken. En vooral vol van nestjes die zijn ontstaan uit 2 cavia's waarvan de dierenwinkel"professional" vol overtuiging heeft gezegd dat het 2 vrouwtjes waren. Kijk eens bij www.stichtingcavia.nl of www.asielgoofy.nl of www.knaagdierencentrum.nl en ga zo maar door. Al mijn cavia's komen daar vandaan, stuk voor stuk heerlijke gezellige dieren. Een van hun is al 9 jaar, en blijft rondspringen alsof het een klein jochie is. Daarmee wil ik zeggen; een asielcavia is echt niet ongezond, altijd schuw, stom of tweedehands. Soms zijn het nog toprassen ook, ik heb eens voor de lol een show bijgewoond (maar dat nooit meer) en mijn asielcavia bleek een topuiterlijk te hebben. Niet dat het mij wat kan schelen want ik vind ze allemaal even mooi. - Let op dat het zeker weten 2 zeugjes (vrouwtjes) zijn. Of een gecastreerde beer (mannetje) met zeugje. Of eventueel 2 beren, maar dan moet er in de buurt geen zeugje te ruiken, horen of zien zijn anders wordt het ruzie. -Let op het uiterlijk, gewicht, haar, gedrag van het diertje. Haal je ze uit een opvang/asiel dan wordt je vaak goed geinformeerd omdat het mensen zijn die met hun hart werken en verstand ervan hebben. Je krijgt de geschiedenis te horen (misschien is er een schuw omdat die iets naars heeft meegemaakt, maar het tam maken lukt wel) en de voorkeuren van het diertje. Haal je ze toch uit een dierenwinkel, tja, dan de tips hierboven. -Let erop dat het géén satijncavia is! Satijncavia's worden vaak ernstig ziek en hebben een vervelend leven. Satijncavia's kan je herkennen aan hun satijn-achtige glans (www.satijncavia.nl). Heb je al ervaring met cavia's? Weet je zeker dat je er niet allergisch voor bent? Voor meer informatie, www.degrotecavia.nl is een erg nuttige site. Ik wens je veel plezier met je caviaatjes. NB: zie reactie voor meer (antwoord te lang)

Bronnen:
werk en privé (dierenarts,...

De cavia moet een beetje pit hebben dat hij wegrent is hij hem wilt pakken. Het is niet goed als je een cava koopt dit stil in een hoekje zit te wachten tot jij hem komt halen. En een beetje gezonde cavia heeft een volle bos haar. Zodra ze veel haar uitval krijgen is het niet goed. Succes!!

geen 2 mannatjes Geen mannetje & vrouwtje tenzij je echt kleintjes wilt Ruw vss glad harig Is de cavia al handtam en/of nieuwschierig, of rent deze weg als je in de buurt komt

dat ze goed gezond zijn en van die geluidjes maken een gezonde cavia is druk veel plezier met deze leuke huisdiertjes

Als je besloten hebt een cavia te kopen,kijk dan bij Stichting Dierbaar! Zij controleren dierenwinkels en houden daarvan een lijst bij.

De cavia moet een glanzende vacht hebben zonder open plekken of gebroken haren.Rond de ogen,mond en neusgaten mogen geen korstjes of natte plekken zichtbaar zijn.Ook het gebied onder de staart moet droog zijn.De oorschelpen moeten dun en nauwelijks zichtbaar zijn. Let er ook op dat de gehooringang geen onaangename geur verspreidt.Neem het diertje vervolgens in de handen en kijk of het stil blijft zitten en niet paniekerig wordt of vreemd gaat doen.

Bronnen:
http://members.multimania.nl/knaagdierenpr...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100