Waar moet ik op letten bij het kopen van een cavia?

Ik mag 2 nieuwe cavia's uitzoeken, waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Waar je op moet letten:
- Waar haal je ze vandaan. Bij de dierenwinkel een cavia kopen is eigenlijk in de meeste gevallen een nogal dieronvriendelijke keuze. Niet alleen bestaat er een heuze klein - dieren - bio industrie waar de zeugjes moeten doorparen en doorparen tot ze erbij neervallen, maar ook worden de minder aantrekkelijke hamstertjes, cavia's e.d. (magere, zielige, lelijke, oudere, te schuwe) op een nare manier om het leven gebracht.
Tevens zitten knaagdierenasielen - het feit dat die al bestaan is eigenlijk al ernstig genoeg - vol met "afdankertjes" van gezinnen waarbij de kinderen er niet meer naar omkeken. En vooral vol van nestjes die zijn ontstaan uit 2 cavia's waarvan de dierenwinkel"professional" vol overtuiging heeft gezegd dat het 2 vrouwtjes waren.
Kijk eens bij www.stichtingcavia.nl of www.asielgoofy.nl of www.knaagdierencentrum.nl en ga zo maar door.
Al mijn cavia's komen daar vandaan, stuk voor stuk heerlijke gezellige dieren. Een van hun is al 9 jaar, en blijft rondspringen alsof het een klein jochie is. Daarmee wil ik zeggen; een asielcavia is echt niet ongezond, altijd schuw, stom of tweedehands. Soms zijn het nog toprassen ook, ik heb eens voor de lol een show bijgewoond (maar dat nooit meer) en mijn asielcavia bleek een topuiterlijk te hebben. Niet dat het mij wat kan schelen want ik vind ze allemaal even mooi.

- Let op dat het zeker weten 2 zeugjes (vrouwtjes) zijn. Of een gecastreerde beer (mannetje) met zeugje. Of eventueel 2 beren, maar dan moet er in de buurt geen zeugje te ruiken, horen of zien zijn anders wordt het ruzie.

-Let op het uiterlijk, gewicht, haar, gedrag van het diertje. Haal je ze uit een opvang/asiel dan wordt je vaak goed geinformeerd omdat het mensen zijn die met hun hart werken en verstand ervan hebben. Je krijgt de geschiedenis te horen (misschien is er een schuw omdat die iets naars heeft meegemaakt, maar het tam maken lukt wel) en de voorkeuren van het diertje.
Haal je ze toch uit een dierenwinkel, tja, dan de tips hierboven.
-Let erop dat het géén satijncavia is!
Satijncavia's worden vaak ernstig ziek en hebben een vervelend leven. Satijncavia's kan je herkennen aan hun satijn-achtige glans (www.satijncavia.nl).

Heb je al ervaring met cavia's? Weet je zeker dat je er niet allergisch voor bent?
Voor meer informatie, www.degrotecavia.nl is een erg nuttige site.
Ik wens je veel plezier met je caviaatjes.
NB: zie reactie voor meer (antwoord te lang)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Let op de dingen die je erbij moet kopen. Flinke kooi/hok, en let erop dat cavia's niet springen of rennen zoals hamsters dat doen. Cavia's zijn wat lomp en vaak niet erg lenig. Koop wel genoeg dingen die ze wat te doen geven, vooral huisjes gemaakt van hooi doen het vaak goed. Let ook op het voer, vitamine C is erg belangrijk waardoor "konijnenkorrels" niet voldoende zijn. Geef ze ook genoeg groenvoer (zie weer degrotecavia.nl voor een lijst van groente, fruit en kruiden die cavia's mogen eten. Vooral andijvie en witlof is een grote hit onder de meeste cavia's)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord, +1 Alleen een aanvulling en een opmerking: Mocht de vraagsteller in de buurt van Tilburg wonen, dan is daar ook een cavia-opvang: http://www.marja.mijncavia.nl/ Drie van mijn cavia's komen daarvandaan, Marja doet zeer goed werk met de opvang van afgedankte cavia's uit Zuid-Nederland en België. Ze heeft ook regelmatig nestjes, niet omdat ze fokt voor de verkoop, maar omdat er vaak drachtige cavia's worden afgedankt. En sómmige cavia's rennen en springen wel. Bij mij zijn drie van de vier (rond de anderhalf jaar oud) duidelijk nog lang niet uitgeravot, en ik hou er bij de inrichting van de kooi speciaal rekening mee dat ze ook wat hebben aan niveauverschillen. Daar maken ze ook enthousiast gebruik van. Alleen nummer vier komt amper in beweging, maar die heeft het ook nooit geleerd omdat hij de eerste twee jaar van zijn leven in een hamsterkooitje werd gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, een oudere mevrouw die wat gezelschap wilde en zo was voorgelicht door de dierenwinkel. Waar haar overigens ook was verteld dat je die kooi niet hoeft te verschonen, een laag houtvezel over de vieze troep heen zou genoeg zijn. Maar wat ook gezegd moet worden: toen ze doorkreeg dat je een cavia zo niet goed houdt (en dat ze niet in staat was hem wél goed te verzorgen) heeft ze hem zélf naar de opvang gebracht, in de hoop dat hij een betere eigenaar zou vinden. De meeste dieren die daar terechtkomen zijn gewoon in een doos op straat gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suzyQ, sommige -vooral jonge, gezonde- cavia's rennen en springen inderdaad (dat ontken ik ook niet) ik schreef; zoals hamsters dat doen.
Hamsters zijn veel leniger dan cavia's (die, als je ze vergelijkt met sommige andere knaagdieren lomp zijn) en sommige mensen denken dat een rad of klimrek dat gemaakt is voor een rat of hamster, ook leuk voor een cavia is. Dat is mijn enige waarschuwing. Springen en rennen kunnen ze zeker wel! Bedankt voor je toevoeging. Er zijn in Nederland, wat onder heel veel mensen een onbekend gegeven is, erg veel knaagdierenasielen/-opvangen. Te veel. Daarom noemde ik er ook maar een paar. Konijntjes die in de zomer in een park worden losgelaten (kom óp mensen!), nestjes gedumpt in een doos.
Wat jij zegt klopt, dat sommige dieren gewoon in een doos op straat gezet worden! Ik kan er gewoon niet bij dat dit gebeurt. Een van mijn cavia's is in een dichte plastic zak gevonden, waar hij lag weg te kwijnen tussen 2 dode broertjes. Verschrikkelijk, maar gelukkig zijn er mensen zoals jij SuzyQ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad afschuwelijk hoe sommige mensen met hun dieren omgaan. Mijn twee andere beertjes zijn de pups van een zeugje dat drachtig op straat was gezet. Eén van de zéér velen, veel mensen laten de beestjes maar fokken tot het er toch wat veel worden. Mijn zeugje is de enige die niet bij Marja's opvang vandaan komt, maar van een oud-collega. Waar de kinderen eigenlijk een hond wilden, dus mochten ze het 'uitproberen' met twee cavia's. Natuurlijk niet één gezinslid dat cavia's ook echt leuk vond, dus waren ze verhuisd van de woonkamer naar de kamer van één van de kinderen, vervolgens verbannen naar de schuur (tijdens de extreme winter) en uiteindelijk naar de zolder. Daar was haar vriendinnetje 'ineens' dood. Nadat ze twee weken lang haar kopje helemaal raar scheef hield en intussen geen dierenarts had gezien. Ons zeugje bleef alleen over met als enige gezelschap op een dag de hond (intussen toch maar in huis gehaald) die regelmatig naar boven ontsnapte en voor de kooi ging staan blaffen. Toen ze bij ons terecht kwam, was het een zielig klein hoopje dat niet durfde te bewegen, en terwijl ze nu wel leuk speelt, is ze nog steeds de schuwste van het stel. Sommige mensen moeten gewoon niet aan dieren beginnen. En dan bedoel ik in ieder geval álle ouders die hun kinderen een dier laten 'proberen'. Waar slaat dat op, alsof het niet erg is als een klein dier slecht wordt verzorgd! Gelukkig zijn er mensen zoals wij, dames, want jullie hebben duidelijk ook hart voor dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee nog één toevoeging dan (kan het niet laten): wat jij zegt SuzyQ dat merk ik ook vaak in de praktijk, veel mensen denken dat cavia's echte beginnershuisdieren zijn. Voor kleine kinderen, als tussenstapje tussen de goudvis in zijn kom, naar de obesitas labrador. Het is schokkend hoevaak dit patroon zich maar blijft herhalen. Zelfs op verschillende websites is te vinden dat cavia's zo erg makkelijk en goedkoop in "onderhoud" zijn.
Onzin natuurlijk. Als je een dier goed wilt verzorgen, en daar hoort ook gewoon dierenartsbezoek bij als het dier afwijkingen vertoont (ik maak hier geen reclame hoor), en ook een optimale verzorging van een flink hok en sociale contacten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, en dan vind je ook nog op allerlei websites dat cavia's zo leuk voor kinderen zijn, dat geeft mensen helemaal dat idee. Ik help mensen altijd zo veel mogelijk uit de droom, over dat 'leuk voor kinderen', 'gemakkelijk' en 'goedkoop'. Ik ben aan mijn cavia's substantieel meer verzorgtijd kwijt dan aan mijn poes. Het kwaliteitsvoer is allesbehalve goedkoop. Om nog maar te zwijgen van de kosten voor verse groente, met zijn vieren verstouwen ze regelmatig méér groente op een dag dan mijn man en ik samen, terwijl we nota bene vegetariërs zijn. Voor andere dieren geldt dat natuurlijk ook, maar over cavia's kan ik uit ervaring vertellen. En je hebt gelijk, met een hokje, een huisje en zo af en toe een blaadje sla ben je natuurlijk niet klaar. Of het nu een cavia is of die labrador, als je niet bereid bent een dier optimaal te verzorgen zoals nodig is voor de soort, óók als het even niet zo goed uitkomt, moet je er gewoon niet aan beginnen.

Andere antwoorden (5)

De cavia moet een beetje pit hebben
dat hij wegrent is hij hem wilt pakken.
Het is niet goed als je een cava koopt dit stil in een hoekje zit te wachten tot jij hem komt halen.
En een beetje gezonde cavia heeft een volle bos haar.
Zodra ze veel haar uitval krijgen is het niet goed.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen 2 mannatjes
Geen mannetje & vrouwtje tenzij je echt kleintjes wilt
Ruw vss glad harig
Is de cavia al handtam en/of nieuwschierig, of rent deze weg als je in de buurt komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ze goed gezond zijn
en van die geluidjes maken een gezonde cavia is druk

veel plezier met deze leuke huisdiertjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp deze minnetjes niet
wij hebben 14 jaar cavia's gehad
ik denk wel dat ik er ervaring mee heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine correctie, een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij, maar ik kan me zo voorstellen dat sommige mensen zich afvragen *hoe* je ziet dat een cavia goed gezond is. *Dat* het beestje goed gezond moet zijn, kan de vraagsteller zelf ook wel bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraagsteller vraagt waar ze op moet letten??
nou dan klopt mijn antwoordtoch!! SuzyQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo aangebrand doen, gewoon even rustig inademen, rustig uitademen, en nog eens lezen wat ik schrijf zónder van tevoren al je stekels al op te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahaha dan heb je mijn reactie anders gelezen als ik hem schreef!
zo bedoelde ik het dan niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, gelukkig, ik begreep het al niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn we nu weer vriendjes :)
Als je besloten hebt een cavia te kopen,kijk dan bij Stichting Dierbaar! Zij controleren dierenwinkels en houden daarvan een lijst bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De cavia moet een glanzende vacht hebben zonder open plekken of gebroken haren.Rond de ogen,mond en neusgaten mogen geen korstjes
of natte plekken zichtbaar zijn.Ook het gebied onder de staart moet droog zijn.De oorschelpen moeten dun en nauwelijks zichtbaar
zijn. Let er ook op dat de gehooringang geen onaangename geur verspreidt.Neem het diertje vervolgens in de handen en kijk
of het stil blijft zitten en niet paniekerig wordt of vreemd gaat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belachelijk inderdaad, neem dus vooral geen advies aan over cavia's van iemand die niet eens weet dat die beesten geen staart hébben. Sowieso, ik heb die site eens bekeken, en er staat héél slecht advies op! Bijvoorbeeld dit: "Ze zijn lief voor kinderen en zullen nooit bijten." Punt 1: niet waar. Het zijn schatten van beesten, en vechten tegen een externe (dus niet andere cavia) bedreiging zit niet zo in hun natuur als wegrennen, maar een cavia die voldoende getergd wordt, zal van zich afbijten.
Punt 2: de bewering dat cavia's zo speciaal geschikt zijn voor kinderen heeft al voor heel veel cavialeed gezorgd. Ja, cavia's kunnen leuk zijn voor kinderen. Maar ze hebben verzorging nodig van een volwassene. Of deze schandalige bewering: "Als er veel tijd aan de cavia besteed kan worden,bijvoorbeeld door de kinderen,is het beter maar èèn cavia te
nemen.Het dier
zal zich dan meer naar de buitenwereld gaan richten en de mens als een speelkameraad beschouwen." Nee, dit is pertinent niet waar! Een cavia in zijn eentje houden, hoeveel aandacht je ook aan hem besteedt, grenst aan dierenmidhandeling. Cavia's zijn zeer sociale dieren met een erg complex repertoir aan communicatie. Een mens, hoe goedbedoelend ook, kan nooit de aanwezigheid van andere cavia's vervangen. We spreken gewoon niet dezelfde taal. Eén cavia nemen is zoiets als een mens in een hok zetten waar hij uitsluitend contact heeft met katten. Hoe lief die katten ook zijn, ze vervangen niet menselijk gezelschap.