hoe kan het dat sommige honden het met dezelfde vacht het in de winter niet koud en de zomer niet warm hebben?

Ik kom veel in aanraking met honden. Het valt mij op dat sommige langharige honden het in de winter niet koud en in de zomer (met temperaturen rond de 18 a 22 graden) niet warm hebben. En dan hebben ze dezelfde dikte qua vacht. Hoe kan dat? Ik zie de honden in de kou niet rillen en in de zomer bij normale temperaturen niet overmatig hijgen. Hoe kan dat?

11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit gehoord van de rui?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Niels,de rui,dat wil zeggen dat honden in de lente haar verliest om hun dikke wintervacht uit te dunnen.
Dit betekent dus inderdaad ook dat honden die zowel tijdens de winter en zomer vaak buiten zijn een wintervacht krijgen,namelijk een soort zachte ondervacht.
Zie het maar als de dikke zachte voering in een winterjas.
En tijdens de Lente en Zomer verliezen ze die weer en dan zijn die honden in de rui,vooral bij bvb Duitse herdershonden is dit zeer goed te zien,als dikke plukken lichtgekleurd haar dat in de vacht lijkt los te zitten en dat zich in de Lente en zomer zeer gemakkelijk laat af-borstelen.
Ook andere dieren krijgen een wintervacht: Wolven,Beren,Katten en zeker e langharige katten zoals de Groenlandse Boskat,(Wij hebben er één) en ook Eekhoorns,Hermelijnen en Wezels.
Maar ook vogels krijgen een wintervacht dat wij "winterkleed" noemen.
Rieneke1
11 jaar geleden
een groenlandse boskat?
dat is iets aparts ;)

Het beste antwoord

Honden hebben niet jaarrond dezelfde vacht. Ze hebben een zomer- en een wintervacht en ruien dus in principe twee keer jaar. Doordat we honden binnen zijn gaan houden zijn ze eigenlijk het hele jaar in de rui (verharen dus veel langer) maar toch hebben ze in de winter een andere vacht dan in de zomer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder zullen honden het best koud hebben in de winter maar ze vertellen dat jou niet. De ene hond gaat meteen flink rennen, de andere doet een plas en wil weer naar binnen waar het warm is. In de zomer is het natuurlijk wel snel te warm voor veel honden ook bij 22 graden, want dan is het in de zon al veel warmer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucius0605
11 jaar geleden
Natuurlijk! Het jaarrond niet dezelfde vacht! Logisch! Haha..

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf een halflang harige hond. Ik kam haar wekelijks en merk in de winter dat er veel ondervacht vanaf komt. Dat zie je verder niet van de buitenkant. Maar het is er zeker wel. Bij mijn hond merk ik dat als het boven de 20 graden wordt, ze niet zo ver kan lopen en rennen als bij winterse temperaturen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar dat ze van het ene moment bij de open haard van het andere moment in de sneeuw lopen vind ik altijd wel knap:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucius0605
11 jaar geleden
Dus dat betekent dat honden in de winter vaak meer ondervacht hebben dan in de zomer? Schopt het huisleven van de hond het verwissslen van de vacht dan niet in de war?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,het schop het vachtleven van de honden in de war,en zo kennen honden die het hele jaar binnen zitten en in de winter tijdens vriestemperaturen binnen zitten en plots buiten mogen buiten echt wel kou en dan rillen ze echt wel hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus heeft Pelle ook gelijk.
Waarom dan 2 minnen?
een vacht geeft beide kanten op isolatie, tegen de kou en tegen de warmte.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is vooral bij Kamelen,Lama's, Lama Achtigen,en Dromedarissen zo,maar ook Kamelen en Dromedarissen kennen een winter en zomervacht,en ruien.
Rieneke1
11 jaar geleden
ja jerovanja, ik ben bekend met het verschijnsel rui.
maar omdat de vorige antwoorders dat al genoemd hebben wilde ik een ander aspect van de vacht benadrukken.
Ivana
11 jaar geleden
Prima toevoeging dus. Plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook plus :)