Mijn hamster knarsetand wat betekent dit?

Hey ff een vraagje
(Soms) als ik mijn hamster uit de kooi haal leg ik hem lekker bij me en dan leg ik hem even op zn rugje en kriebel en aai ik hem. En dan gaat tie soms even knarsetanden met zn oogjes half dicht maar hij blijft wel heerlijk liggen. En als ik dan stop gaat tie weer op zn pootjes staan en bijt tie me n beetje. Weet iemand wat dit betekent

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
misschien vindt hij het niet prettig om op zijn ruggetje te liggen omdat hij dan zelf geen kant op kan. ik zou dat niet meer doen. kroelen en spelen is prima, maar laat het daar bij.
misschien helpt het!

Antwoorden (1)

Een hamster is natuurlijk een prooidier. Dit betekent dat als het dier in de natuur in strijd zou komen met een roofdier, deze zou vluchten. Als een hamster op zijn rug ligt is hij ontzettend kwetsbaar omdat hij niet zoveel kanten op kan. Een hamster die op zijn rug ligt kan onderwerping, verdediging maar ook angst betekenen.
Als het uit eindelijk op een gevecht zou uitkomen dan zou de hamster zich verzetten, zowel met de pootjes als met de bek. Wellicht is het een moment van pure stress, want ik neem aan dat hij dat knarsen niet doet als hij in rust is.

Als het knarsen wel gebeurd in rust dan kunnen er ook problemen met het gebit zijn. Denk hierbij aan de kiezen die te lang groeien of wellicht scheef groeien. Maar dat is makkelijk te zien met een klinisch onderzoek, eventueel bij de dierenarts. Wellicht kun je bij de assistente nog terecht voor een (gratis) gebitscontrole in verband met de maand van het gebit (februari).