kan mijn vriendin een klacht indienen wegens laster?

mijn vriendin heeft een hulphond. onlangs is er iets voorgevallen waardoor ze heel streng heeft moeten optreden tegen hem. de buren waren daar getuige van. die avond kreeg ze een anonieme mail waarin gedreigd werd dat ze de stichting , waar de hond vandaan komt, gingen benaderen dat zij niet goed voor de hond zou zijn. dit hebben ze al eens eerder gedaan.
de stichting weet dat dit onzin is en gaat er niet op in. het gaat namelijk heel goed met de hond. mijn vriendin voelt zich erg gekwetst en wil hier wat mee want ze is juist heel gek met de hond en dat is wederzijds. kan ze een klacht indienen en hoe gaat dit in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je vriendin zou aangifte kunnen doen van een klachtdelict.

Dat kan bij de politie:

https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/aangifte/klachtdelict/

""
Aangifte doen van een klachtdelict
U kunt alleen aangifte doen van een klachtdelict als hier sprake van is. Voorbeelden van klachtdelicten zijn:

Smaad;
Laster;
Stalking;
Schending van beroepsgeheim
Wilt u aangifte doen van een klachtdelict? Dien dan een klacht in bij de politie. Net als bij een 'gewone' aangifte meldt u het strafbare feit bij de politie. Alleen vraagt u er nu bij of de officier van justitie de dader(s) wil vervolgen. De officier van justitie hoeft dat niet te doen. Hij kan ook beslissen de zaak te seponeren. In dat geval wordt niemand vervolgd.

Bij een 'gewone' aangifte is alleen de melding bij de politie genoeg voor de officier van justitie om te kunnen vervolgen. Bij een klachtdelict kan de officier van justitie alleen vervolgen bij een klacht met het verzoek tot strafrechtelijke vervolging.

Geen klacht, geen vervolging - zelfs niet als de officier van justitie bewijs heeft voor het klachtdelict. Bij een klachtdelict staat het belang van het slachtoffer voorop. Dat is belangrijker dan het maatschappelijk belang om de verdachte strafrechtelijk te vervolgen. Om die reden kunt u een klacht later nog intrekken en een aangifte niet.
""

Of de feiten voldoende ernstig zijn voor een zaak weet ik niet, maar aangifte doen kan altijd.

Toegevoegd na 9 uur:
Dit antwoord is gegeven met de reactie in het achterhoofd dat dit geen mail was maar een facebookpost die velen kunnen lezen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel voor dit antwoord! mijn vriendin heeft een klacht ingediend en die wordt zeer serieus genomen!
en ook de stichting staat achter haar.
iedereen hartelijk dank voor het meedenken.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Ben toch eigenlijk wel benieuwd waarom er blijkbaar hardhandig ingegrepen moest worden? Er zijn ook andere manieren en ja, ik weet dat je soms ingrijpt omdat de veiligheid van de hond of anderzins in het geding is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat vraag ik mij ook af ja. Of de hond heeft iemand gebeten, of hij maakt een teringherrie.
LeonardN
6 jaar geleden
"waarom er blijkbaar hardhandig ingegrepen moest worden?"
Er wordt nergens iets gezegd over hardhandig. "Er zijn ook andere manieren"
Je weet niet eens wat er is voorgevallen Ik lees dit in de reacties:
"De hond kwam in een benarde situatie terecht en als je een beperking hebt kun je weinig anders dan je stem gebruiken. Dat ging goed totdat die mensen er zich mee bemoeiden, dat maakte het alleen maar erger."