Heeft het een betekenis wanneer een kat mij krabt?

Heel soms, wanneer ik mijn katje aai, krijgt ze jeuk. Ze gebruikt dan haar achterpootje om zich te krabben. Maar soms krabt ze dan mijn aan-hand.

Dat is niet pijnlijk en het veroorzaakt ook geen striemen; het is een heel ander soort krabben dan de pijnlijke haal met de nageltjes die een kat ook wel eens geeft.

Wat ik me nu afvraag: als een kat zichzelf wil krabben maar in werkelijkheid mijn hand krabt, zit daar dan een ("katten-psychologische") betekenis achter, of is het gewoon een combinatie van automatisme en onoplettendheid bij de kat?

Cryofiel
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, het kan een betekenis hebben wanneer een kat je krabt. Het kan een teken van affectie zijn, maar ook een teken van agressie. Kijk naar de omstandigheden waarin de kat je krabt om te bepalen wat de betekenis is.
Bronnen:
een maand geleden