kan je een kat nemen als je vogeltjes hebt?

Ik heb twee parkieten en wil een poes uit het asiel nemen. Kan je de poes leren om niet bij de vogeltjes te komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Ja waarom niet, ik heb cavia's en hamsters binnen gehad. De eerste dagen gingen mijn katten(heb er 3) op de kooi liggen. En later gingen ze bij kijken. Gaat de poes binnen wonen of buiten mogen?? Een kat is nieuwsgierig, maar na een tijd leeft er een kat meeleven hoor. En als de kat bij de vogels komt de plantenspuit boven halen. En een keer spuiten, na een tijd gaat de kat denken. Als ik bij de vogels komt dan komt de plantenspuit er en dan gaat hij het als slecht beschouwen. Niet slaan want dan gaat hij je hand als slecht beschouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En nu gaat hij de plantenspuit als slecht beschouwen, en niet het kijken naar de vogels.
En zouden de vogels geen hartaanval krijgen als de kat bovenop de kooi naar ze gaat liggen kijken?

Andere antwoorden (4)

In een utopie, een ideale wereld, kun je jager en prooi bij elkaar in een ruimte zetten... echter het is niet logisch of te verwachten dat een kat, dat is een echte jager, die achter het raam naar de vogeltjes buiten zit te kijken en een soort mekkerend geluid laat horen, omdat hij er niet bij kan, je kunt niet verwachten dat je een jager kan afleren te jagen op zijn prooi. Ook al hang je een kooi hoog aan het plafond, niet handig...zal je elke dag op een hoge trap moeten staan om de vogels te verzorgen, de kat zal alles in het werk stellen binnen zijn macht om er bij te kunnen komen.

Ja, je kan een kat nemen als je vogeltjes hebt, maar het zal heel moeilijk zijn om de kat te weerhouden van zijn instinct, zijn natuurlijke drang om te jagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk:mijn kat stond een tijdje geleden opeens met een parkietje in ze bek voor me(ik heb er 2)
Ik snap nog niet hoe hij hem uit de kooi heeft gekregen.
Mijn parkietje heeft het wel overleefd,ik heb hem wel laten checken door de dierenarts.
Je kan je kat het niet afleren hè,en ook niet straffen omdat hij zijn instinct volgt.
Hij kwam ook echt naar me toe:hier voor jou.
Je kan een dier niet straffen voor natuurlijk gedrag,als we weg zijn zorgen we dat hij niet in de kamer bij de parkietjes kan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hehe katten zijn slim, ik heb er 1 die zelf het reiskooitje kan open maken. Ik ken er ook 1 die een deur met een draaiknop kan open maken! Gewoon vaak genoeg kijken hoe de baas dat doet, dan leert de kat vanzelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt plussers!
Nog afgezien of je het de kat kunt afleren geef je de vogels ook een heleboel extra stress. Gevangen zitten zonder dat je een misdaad hebt gepleegd is toch al niet leuk, maar als er dan constant een levensgevaarlijke vijand in de buurt is wordt het helemaal erg voor ze lijkt me.

Wij hadden vroeger thuis een kat die heeft geleerd de vogels in de tuin met rust te laten, maar dat was een kitten van onze eigen kat, en die heeft dat dus vanaf het begin van zijn leven geleerd, net zoals het muizen levend en ongeschonden aan ons afgeven.
Bij een asielkat die al wat ouder is lijkt het me heel moeilijk, het is natuurlijk gedrag voor ze.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad @Kattebelletje, niet aan gedacht om dat aspect
te benoemen. De stress van de vogeltjes wordt eigenlijk
onder tafel geveegd. Ik heb een kater gehad, opgevangen buitenkater, die voor
zijn eigen eten zorgde en bij mij uiteraard voedsel kreeg,
maar wel bleef jagen/vangen en thuisbrengen: levende .... vogels...merels/spreeuwen...muisjes en .....ratten, kleine
en grote... levend!! niet fijn, maar zoals gezegd... je mag een
dier hier niet voor straffen... het is natuurlijk gedrag, wat ze
doen, doen ze instinctief...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"+"
Met heel veel moeite en geduld ... Ja, misschien.

Het hangt wel van veel factoren af. De leeftijd van de kat bijvoorbeeld. Hoe jonger zij is, hoe speelser, dus zal ze meer interesse tonen en zal het moeilijker zijn om haar af te leren de vogels lastig te vallen. Maar bij een oudere kat zal het zeker zo moeilijk zijn omdat haar 'leerperiode' voorbij is.

Wij hebben geluk, bij ons is het gelukt.

Voorzie voor alle veiligheid hoe dan ook een ruimte waar de vogel in apart gezet kan worden wanneer er niemand is om toezicht te houden. Maar wanneer kat en vogels in dezelfde ruimte verkeren is het ook weer niet nodig continu er op toe te zien. De vogels zullen wel van zich laten horen als de kat teveel interesse toont in hen.

Hoe je dit in de praktijk zal moeten brengen zal je zelf moeten ondervinden. Er zijn tal van tips en tricks om vogels en katten te doen samenleven. De ene tip werkt beter bij de ene kat dan bij de andere. Dus dat zul je moeten ondervinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste katten zijn bang van kromsnavels. Met zangvogels zou ik er niet aan beginnen, maar hier vlogen de parkieten vrij rond en als er een op de kop van een kat terecht kwam, bleef de kat doodstil zitten. Ik heb er zelfs nog foto's van, helaas niet digitaal.
Ivana