Hoe krijg ik het voor elkaar om de spot-on anti-worm/vlo goed aan te brengen op onze katten?

Ik heb 5 volwassen katten die ik regelmatig behandel. Ze ruiken gelijk als er een (fijngemalen)pil voor dit doeleind in een lekker plakje worst zit en weigeren het te eten. Een pil door hun keeltje krijgen lukt me al helemaal niet, dus ben ik aangewezen op de 'spot-on' methode. Maar ik vind het elke keer een heel vervelende klus.

Mijn man neemt elke keer een kat op schoot en aait ze dan om af te leiden en ik probeer dan de huid te vinden in het dichte vacht en spuit ik snel het pipetje leeg. Toch heb ik altijd het gevoel dat het niet goed is gelukt.... Wel zijn alle katten vlo en worm vrij heb ik het idee.

Dus, zou het erg zijn als er ook een deel alleen in de haren van hun vacht terecht komt en komt dat dan uiteindelijk ook terecht op de huid?

En is er een methode waarbij je de katten in een bepaalde 'houdgreep' kunt vast pakken en het op de juiste manier kunt aanbrengen? Vind er weinig van op internet...

7 jaar geleden
2.4K
misslobe
7 jaar geleden
Hmm, zo doe ik het ook soms, maar mijn katten vliegen gelijk weg zodra ze merken dat ik ze niet alleen even lekker aai in de nek maar dat er nog iets op volgt ;-)...

Het beste antwoord

Wat ik voor een weerspannige kat een fijne methode vind is de badlaken-methode. Je zet poeslief midden op een flink grote handdoek, met kop en staart naar de korte kant gericht. vervolgens duw je het beestje met zachte dwang op de hurken, terwijl je meteen met snelle bewegingen een kant van de handdoek strak over het beestje slaat. De flap fixeer je door er met je knie op te gaan zitten, en je slaat nu snel de andere flap over om ook daar met je knie op te gaan zitten, dit alles dicht tegen je kattenbeest aan. Als je het goed hebt gedaan, dan kan poes geen kant meer op, zonder dat je paniek hebt veroorzaakt. Kan zijn dat je het kopje nog even wat moet bevrijden: let op dat de pootjes binnenboord blijven. Het is een heel verhaal, maar je kan dit snel en in je eentje makkelijk doen zo, ook om pilletjes toe te dienen. Succes!
Rieneke1
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Dit is de juiste methode. PLUS
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ van mij. Ik heb echter zelf ook een antwoord gegeven.
misslobe
7 jaar geleden
Ik zal eens proberen of me dit lukt. Het klinkt wel een beetje ingewikkeld maar zal het een paar x lezen en kom er dan vast wel uit ;-)! Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Rieneke
misslobe
7 jaar geleden
Als ik het goed heb leg je de handdoek a.h.w. in een ruit en leg je de kat in het midden en doet eerst de ene punt over hem heen en daarna de andere punt erover heen, klopt dat?
Rieneke1
7 jaar geleden
Nee, je legt de doek recht voor je, met de lange zijde naar links en rechts.. De kat leg je recht voor je met de kop van je af. Zo heb je aan beide kanten een langer stuk wat je over de kat kan vouwen.
Rieneke1
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=TlT5-SAaLiI
misslobe
7 jaar geleden
Ahaaa ik heb het filmpje gezien, duidelijk, bedankt!!!
misslobe
7 jaar geleden
Ja toch wel het beste antwoord hoor, ook al heb het nog niet uitgeprobeerd maar gaat vast lukken, dankjewel!

Andere antwoorden (3)

Je zal het volgende kunnen proberen: https://www.youtube.com/watch?v=T9TmmF79Rw0
Ik heb het zelf weleens succesvol gedaan met een wasknijper en het is dus wel te doen. Hoop dat je hier wat verder mee komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Dikke min wegens zeer katonvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is ook nog eens niet effectief: hoe wil je een pipetje leegdrukken in de nek/tussen de schouderbladen als je daar je kar vasthoudt of er een wasknijper op zet? Ja, bij een onrustige kat in noodsituaties (bij de dierenarts, een kat die onder de motorolie of iets anders heel smerigs zit zodat je 'm wel in bad móet doen) kan het soms heel goed helpen om - terwijl je rustig tegen de kat praat - het nekvel voorzichtig wat omhoog te trekken. (Dus niet de kat eraan optillen, zoals soms gedacht wordt, dat is zeker bij een volwassen kat levensgevaarlijk.) Sommige katten reageren hier uitstekend op en worden er rustiger van. Maar het toedienen van een vlooienpipet is geen noodgeval, en dan zijn er genoeg alternatieve methoden die veel en veel katvriendelijker zijn.
misslobe
7 jaar geleden
Toch denk ik dat Beastiaan het goed bedoelt. Ik heb het filmpje gezien en geloof niet dat de kat er zoveel van te lijden heeft na die tijd. Dankjewel voor je suggestie Beastiaan!
Rineke geeft een juist antwoord.

Maar er is nog een andere optie. Program injectie. Dit is een anti vlooien injectie die alleen voir katten beschikbaar is bij de dierenarts. Deze moeten ze elk jaar hebben.

Voor wormenpillen kun je nog easypil proberen. Dit is een kneedbaar kattensnoepje met een sterke geur. Mijn poes merkt het niet als ik daar een pil in stop. Zij moet dagelijks 2 pillen. I.v.m. een hart aandoening. Met easypil schrokt ze deze zo naar binnen. Je kan zo'n pakje kopen in de dierenwinkel of bij de dierenarts. Kost ongeveer €2,50. Verpakking goed dichtplakken. Blijft erg lang goed.

Let trouwens op bij vlooien pipetten. Er is veel kaf onder het koren. Vooral die goedkope die Aldi of Kruidvat nog wel eens verkoopt. Er zit iets in waar katten zelfs aan dood kunnen gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry. Ik zeg bij de inenting dat ze deze elk jaar moeten hebben. Dit is elk half jaar.
7 jaar geleden
misslobe
7 jaar geleden
Ik ben gek op mijn katten en wil alleen het allerbeste voor ze en heb allang uitgezocht wat het beste is (niet de troep van de Aldi/kruitvat of wat ook) , nl van de dierenarts zelf. Het spul kost 10 euro per pipet en wil dan natuurlijk ook dat het goed aangebracht wordt.
Bedankt voor je antwoord.
Rieneke1
7 jaar geleden
In z'n algemeenheid toch een goede waarschuwing. +
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@misslobe,
Er zijn veel mensen gek op hun dieren maar willen maar al te graag bezuinigen op kosten: goedkoop voer, afwachten en niet naar de dierenarts gaan, goedkope antivlo. Of dit te maken heeft met niet kunnen of niet willen betalen weet ik niet. Maar vandaar dat ik waarschuuw voor die goedkope rommel. Zal je maar gebeuren! Geef je een pipet aan je kat en gaat hij dood. Ik ben zelf heel tevreden over de program injectie. Kost me €60 per kat per keer. Maar geen vlo meer gezien sinds 2014. Ik heb laatst een hond in huis gehad die vlooien had. Mijn katten hebben niets. Heb ze natuurlijk wel meteen weer wormenpillen gegeven.
Ik ben het met rieneke eens! Wat helpt met het pilletje door te slikken is duim en wijsvinger achter de kaken te zetten zodat het bekje openblijft en dan als de pil is ingenomen een paar keer over de keel te aaien zodat ze moeten slikken. Succes! Ik weet hoe naar het kan zijn :')